Kvalitativ och kvantitativ geografisk metod

KGA131
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Kursen utförs i form av den enskilda studenten utformad ministudie vars huvudsakligainnehåll skall avspegla tillämpning och värdering av kvalitativa och kvantitativametoder inom geografi. I inledningen av kursen planerar studenten ministudien ochdiskuterar dess upplägg med kursens lärare och övriga studenter vid ett seminarium.

Inom ramen för ministudien tillämpar sedan studenten under kursens gång bådekvalitativa och kvantitativa metoder, samt fördjupar sig i en specifik metodfråga.Studenten väljer själv, inom vissa ramar, fokus och studieobjekt. Arbetet medministudien följs löpande upp vid handlednings- och seminarietillfällen.

Under kursens gång ges även föreläsningar som koncentreras kring de metoder som tillämpas inomramen för ministudien. Kursen avslutas med ett slutseminarium där varje studentmedverkar aktivt och diskuterar sin och andra studenters ministudie. Kursen ger studenten en bra grund för att kunna genomföra ett självständigt examensarbete och även för metod tillämpningar i arbetslivet.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Behörig att antas till kursen är den som uppfyller villkor för fordringarna för kandidatexamen 180 hp i kulturgeografi, geografi eller motsvarande.

Efter studierna

Studier i kulturgeografi ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika branscher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som samhällsplanerare, utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan 1 finns dessutom ekonomiska biblioteket, som är flera våningar högt och har många studieplatser.

Läs mer om lokaler