Kritiska perspektiv på kris, kultur och demokrati

KD2200
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12760
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Vad innebär det att leva i en samtid som ter sig spöklik, som att leva i en science-fictionfilm eller mitt i en dystopi? Vad är egentligen en kris, och för vem? På den här kursen studerar du hur hopp om politisk förändring väcks i samband med kris. Det kan då å ena sidan handla om fördjupad demokrati och erkännande av sårbarhet, men å andra sidan en mer auktoritär och nationalistisk ordning. På kursen får du tillsammans med övriga deltagare arbeta med analyser av olika slags kulturella uttryck, mediedebatter och myndighetsmaterial.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst motsvarande kursfordringar för kandidatexamen, eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande svenska B/svenska 3 och engelska A/engelska 5

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.