En mikrofon är fäst ovanför en flygel. Bakom flygeln sitter en person och spelar piano.
Foto: Johan Wingborg

Grundläggande musikproduktion och kreativt musikskapande

MVK930
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15410
Ansökan stängd

Kort om kursen

Lär dig att skapa och producera musik från grunden med denna kurs. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet, bara ett intresse och en lust att lära dig. Oavsett om du är en nyfiken nybörjare, en aspirerande artist eller en passionerad musikskapare får du chansen att utveckla din musikaliska och kreativa potential.

Om utbildningen

Musikproduktion är mer än att bara trycka på inspelningsknappar – det är en resa från inspiration till färdig och publicerbar musik.

I den här kursen kommer vi att bryta ner processen. Genom tips och instruktioner för allt från musikskapande till mixning kommer du att lära dig hur man skapar och producerar musik på grundläggande nivå.

När du har avslutat den här kursen kommer du att kunna:

• Självständigt planera och genomföra en musikproduktion: Upptäck hur du organiserar din kreativa vision, sätter mål och förverkligar dina musikaliska idéer till en publicerbar låt.
  • Behärska grundläggande begrepp: Fördjupa dig i de centrala principerna för musikproduktion, inklusive arrangemang, ljudformgivning och komposition.
  • Analysera och beskriva musikstycken: Utveckla ett kritiskt öra och uttryck dina tankar om olika musikaliska element.
  • Skapa egna musikaliska idéer: Släpp loss din kreativitet genom att komponera egen musik.
  • Hantera digital teknik: Lär dig grunderna i digitala ljudstationer (DAW) och andra nödvändiga verktyg.

Redo att skapa?

Missa inte denna möjlighet att utforska din musikaliska kreativitet med musikproduktion. Oavsett om du drömmer om att producera topplåtar eller helt enkelt vill uttrycka dig musikaliskt, kan du starta här. Häng med oss och låt din kreativitet spira!

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningsformat:

• Flexibelt lärande: Vår kurs är helt online och med ett flexibelt schema – lär dig i din egen takt.
  • Inspelade föreläsningar: Delta i expertledda videoföreläsningar som bryter ner komplexa koncept.
  • Interaktiva sessioner: Få kontakt med medstudenter och lärare genom interaktiva diskussioner och samarbetsuppgifter.

Undervisningsspråket är engelska men självklart kan din musik skrivas och produceras på det språk du föredrar.

Förutsättningar

• Dator och programvara: Du behöver tillgång en dator (eller surfplatta) med tillräcklig prestanda för onlinestudier samt enklare musikproduktion. Vidare någon form av DAW-programvara (Digital Audio Workstation) såsom Logic, Ableton Live, Cubase, Studio One, Pro Tools, GarageBand, Reaper, Bitwig, FL Studio etcetera.
  • Förkunskaper i musik: Även om det inte är absolut nödvändigt, är det en klar fördel om du har viss erfarenhet av att skapa eller framföra musik.
  • Ljud: Investera gärna i bra hörlurar eller högtalare samt extern mikrofon och ljudkort för att skapa bra ljudförutsättningar.