Geografi 4 för ämneslärare
Kort om kursen
Fjärde kursen i geografi för blivande lärare i gymnasieskolan och ingår i ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen kan även sökas som fristående kurs.
Välfärdsfrågor och hållbarhetsfrågor kombineras med ekonomisk geografi, exempelvis vattenresurser, konflikter, jämlikhet, samhällsplanering, etc. Ämnesdidaktik ingår som en strimma i kursen och binder samman ämneskunskaper med didaktiska moment.
Om utbildningen
Kursen ger en bred ingång till välfärds- och ekonomisk geografi och är indelad i tre delkurser:
1. Välfärdens geografier
Du lär dig om rumsliga aspekter av människors välfärd och diskuterar välfärdsbegreppets innehåll utifrån begreppet livschanser som rymmer både sociala och rumsliga aspekter. Den klassiska välfärdsgeografiska frågan "Vem får tillgång till vad och varför?" diskuteras. Dessutom ingår fördjupning av geografiska dimensioner av en specifik välfärdssektor; t ex utbildning, hälsovård eller äldreomsorg. Kursens innehåll relateras genomgående till hållbarhetsperspektiv och genusaspekter på välfädsfrågor.
2. Ekonomisk geografi
Kursens syfte är att bidra med kunskap om och förmåga att kritiskt och självständigt analysera företeelser inom ekonomisk geografi kopplat till frågor om geografiska utmaningar med sociala, ekonomiska, etiska och miljöanknutna aspekter.
3. Didaktik
Didaktik pågår parallellt i de två övriga delkurserna och binder samman ämneskunskaperna med didaktiska moment.
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs lägst godkänt betyg (G) på LGGE10/11, LGGE20/21, samt minst 7,5 hp med godkänt betyg (G) på LGGE30/31 eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Så är det att plugga
Undervisningen
Undervisningen består av:
- föreläsningar
- seminarier
- grupparbete
Undervisningen bedrivs av engagerade lärare som forskar inom området. Utbildningen har en stark forsknings- och arbetsmarknadsanknytning, vilket du som student kommer att ha glädje av.