Geografi 2 för lärare i årskurs 7-9

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-11411
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Grundläggande kurs i geografi för blivande lärare årskurs 7-9 och ingår i ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen kan även sökas som fristående kurs.

Kursen behandlar frågor om relation mellan utbildning och utveckling, vilka faktorer som påverkar tillgången till utbildning i olika geografiska sammanhang på regional och global nivå samt aktuella trender som berör utbildningsplaneringen som exempelvis befolkningsutveckling och privatisering.

Om utbildningen

Kursens fokus är  det Globala Syd och regionen som studieomåde och frågeställningar kopplade till dessa områden.

Du lär dig bland annat om:

• utbildningssituationen i det Globala Syd och faktorer som påverkar, exempelvis befolkningsutveckling
  • relationen mellan utveckling och utbildning
  • tillgång till utbildningsmöjligheter
  • hållbar utveckling
  • omsätta geografiska ämneskunskaper i ett didaktiskt sammanhang
  • medvetenhet om geografiska förutsättningar
  • samband mellan naturförhållanden, samhällsorganisation och resursanvändning i såväl ett regionalt som globalt sammanhang

Kursens har ett kultur- och naturgeografiskt fokus.

Kursen ges i samarbete med Institutionen för ekonomi och samhälle.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs lägst godkänt betyg (G) på 15 hp från kursen L9GE10/11 eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen består av:

• föreläsningar
  • seminarier
  • grupparbete

Undervisningsspråk: svenska - viss undervisning kan i förekommande fall ges på engelska.

Ämnesdidaktik ingår som en strimma i kursen och pågår parallellt över kursen och binder samman ämneskunskaper med didaktiska moment.

Undervisningen bedrivs av engagerade lärare som forskar inom området. Utbildningen har en stark forsknings- och arbetsmarknadsanknytning, vilket du som student kommer att ha glädje av.

Lokaler

Institutionen för geovetenskapers lokaler finns i centrala Göteborg på Campus Medicinareberget. Vi finns i byggnaden Natrium, som invigdes 2023 och har toppmoderna labb och lärosalar. I Natrium samlas studenter och forskare inom de naturvetenskapliga områdena biologi, molekylärbiologi, kemi, marina vetenskaper, miljövetenskap, geovetenskaper och kulturvård.

Läs mer om lokaler