Examensarbete för magister i Radiografi

GU-10556
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen vänder sig till röntgensjuksköterskor som vill ta en examen på avancerad nivå och göra examensarbete för magisternivå.

Om utbildningen

Kursens mål är att du skall tillägna dig fördjupade kunskaper inom huvudområdet genom studier i vetenskapligt arbetssätt. Du skall kunna planera, genomföra, försvara och granska en forskningsplan för en empirisk eller en teoretisk studie relevant för huvudområdet. Undervisning i kursen innefattar litteraturstudier, egna litteraturstudier, individuell handledning, föreläsning samt seminarieverksamhet.

Huvudområde

Radiografi utgår från ett humanistiskt perspektiv och fokuserar på frågor som syftar till förståelse för den enskilda patientens situation och hur olika bildgivande metoder används för att ställa diagnos, utföra och följa upp radiologiska behandlingar. Radiografi är ett huvudområde där röntgensjuksköterskan etablerar och vidmakthåller en vårdande relation i en högteknologisk miljö. Denna bygger på tillit, medkänsla, förståelse och respekt i det korta mötet med patienten, oavsett ålder och hälsotillstånd.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom vårdvetenskapens huvudområden samt Vetenskaplig metod, 7,5 hp på avancerad nivå. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.