Examensarbete för magister i Radiografi
Master Degree (one Year) project in Radiography
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom vårdvetenskapens huvudområden samt Vetenskaplig metod, 7,5 hp på avancerad nivå. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A.
Innehåll
planering,
genomförande,
rapportering,
försvar av eget examensarbete,
presentation och granskning av ett annat examensarbete
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom valt problemområde
- visa fördjupad kunskap om tillämpliga metoder inom området och dess relevans för valt problemområde
- redogöra för forskningsetiska aspekter med risk/nytta analys relaterat till det studerade problemområdet
- visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera en problemställning utifrån aktuellt forskningsläge och/eller klinisk erfarenhet inom ramen för huvudområdet
- visa förmåga att med adekvata metoder planera, genomföra, och rapportera samt försvara ett examensarbete inom givna tidsramar argumentera för val av vetenskaplig metod, dess relevans för valt problemområde argumentera för problemområdets relevans för huvudområdet
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
- visa förmåga att argumentera för valt problemområde med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- kritiskt granska och värdera eget och andras examensarbeten
- identifiera och värdera behov av ytterligare kunskap inom valt problemområde
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av:
självstudier
handledning
föreläsning
workshop och seminarier
Undervisningsspråk: svenska.
Enstaka föreläsningar kan förekomma på engelska.
Examinationsformer
Examination sker genom:
Halvtidsseminarium 0,5 hp*
Opponentskap 0,5 hp*
Respondentskap 0,5 hp
Åhörare vid tre slutseminarier 0,5 hp
Examensarbete 13 hp*
Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Tre författare per examensarbete betraktas som norm.
Det skall vara möjligt att kunna bedöma de enskilda författarnas individuella prestationer.
Examensarbetet kan skrivas på svenska såväl som på engelska.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanterastillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.