Ekonomisk historia: Den moderna ekonomins framväxt - 1900-talets ekonomiska historia

EHG104
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-28302
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen ger dig grundläggande kunskaper om den moderna ekonomins framväxt. Kursen tar sin utgångspunkt i 1800-talets industrialiseringsprocesser och följer den ekonomiska utvecklingen såväl globalt som i Sverige, fram till 2000-talets början.

Om utbildningen

Kursens litteratur och föreläsningar ger en översiktlig bild av den ekonomisk-historiska utvecklingen under tidsperioden. Historiska förlopp problematiseras i relation till centrala begrepp som institutioner, levnadsstandard, resursfördelning och hållbar utveckling.

Kursen är uppbyggd av föreläsningar och seminarier där du arbetar med inlämningsuppgifter som diskuteras på examinerande seminarier.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Efter studierna

Studier i ekonomisk historia ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika branscher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan 1 finns dessutom ekonomiska biblioteket, som är flera våningar högt och har många studieplatser.

Läs mer om lokaler