Ekonomisk geografi: regional utveckling

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-18113
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Ämnet ekonomisk geografi studerar var varor och tjänster produceras, distribueras och konsumeras. Syftet med kursen är att ge en första introduktion till ämnet ekonomisk geografi. Kursen skapar en grundläggande förståelse för varför ekonomiska aktiviteter är ojämnt fördelade i rummet och varför den regionala nivån är viktig för ämnet.

Kursen inleds med en översikt över ämnets framväxt, samt en introduktion till centrala ekonomisk-geografiska teorier och begrepp, speciellt lokaliserings- och utrikeshandelsteorier. Det ingår även en grundläggande introduktion till den geografiska fördelningen av jordens befolkning och naturresurser. Därefter behandlas den internationella handelns grundläggande geografiska mönster samt industriproduktionens och tjänsteproduktionens långsiktiga geografiska förändring, sett ur ett globalt perspektiv.

Kursen ges på engelska.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet