Länkstig

Att möta människor med NPF: strategier, dilemman och samverkan

Kurs
PDG221
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
25%
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökningsperiod
-
Anmälningskod
GU-94040

Kort om kursen

En distanskurs för dig som i din yrkesroll eller i andra sammanhang möter människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Kursen vänder sig till en bred målgrupp som inkluderar exempelvis personal i skola, representanter för föreningsliv och anhöriga till personer med NPF. Under kursen arbetar du med verklighetsnära situationer från skola, arbetsliv, boende och vardag. Du får grundläggande kunskaper och praktiska verktyg.

Om utbildningen

I den här kursen får du grundläggande kunskap och praktiska verktyg för att möta personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). 

Därefter fördjupas kunskapen inom tre huvudteman:

  • Strategier – Praktiska verktyg och metoder för bemötande, kommunikation, stresshantering och vardagsanpassningar.
  • Dilemman – Etiska frågor och komplexa situationer som kan uppstå i möten med individer med NPF.
  • Samverkan – Samarbete med olika aktörer i individens nätverk, exempelvis familj, skola, daglig verksamhet, boende, socialtjänst, vård, arbetsgivare och fritidsverksamheter.

Kursen utgår från ett livsperspektiv och fokuserar på barn, unga och vuxna i vardagsliv, arbetsliv och föreningsliv. Genomgående teman är hållbarhet, delaktighet och inkludering.

Ett annat genomgående tema i kursen är hur NPF samspelar med andra funktionsnedsättningar (t.ex. intellektuell funktionsnedsättning), kön, kulturell bakgrund och socioekonomiska villkor och hur detta kan påverka mötet, stödet och möjligheten till delaktighet.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %).

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen präglas av ett fallbaserat lärande, där studenterna arbetar med verklighetsnära situationer från skola, arbetsliv, boende och vardag för att analysera etiska dilemman, tillämpa bemötandestrategier och föreslå hållbara lösningar i samverkan med andra aktörer.