Kursplan

Att möta människor med NPF: strategier, dilemman och samverkan

Working with Individuals with Neurodevelopmental Disabilities: Strategies, Ethical Dilemmas and Collaboration

Kurs
PDG221
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2231
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-06-12
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

En individuell muntlig uppgift , 1 högskolepoäng
Par-eller gruppsamtal , 1 högskolepoäng
Muntlig gruppuppgift med skriftligt underlag, 1,5 högskolepoäng
En individuell skriftlig uppgift , 4 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde: Pedagogik

Huvudområde med fördjupning

UNPEA Pedagogik - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursens övergripande fokus är att ge grundläggande kunskap och verktyg för att stödja det konkreta mötet med individer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) – i arbetsliv, föreningsliv och vardagsliv. Kursen utgår från ett livsperspektiv och belyser situationer som rör barn, unga och vuxna. Ledorden hållbarhet, delaktighet och inkludering återkommer genom hela kursen och fungerar som vägledning i arbetet med bemötande, stöd och samverkan.

Kursen inleds med en översikt över vanliga NPF-diagnoser (ADHD, autism, Tourettes syndrom och språkstörning) och fördjupar därefter förståelsen utifrån tre huvudteman:

  1. Strategier – Praktiska verktyg och metoder för bemötande, kommunikation, stresshantering och vardagsanpassningar. 
  2. Dilemman – Etiska frågor och komplexa situationer som kan uppstå i möten med individer med NPF. 
  3. Samverkan – Samarbete med olika aktörer i individens nätverk, exempelvis familj, skola, daglig verksamhet, boende, socialtjänst, vård, arbetsgivare och fritidsverksamheter. 

Ett genomgående tema i kursen är hur NPF samspelar med andra funktionsnedsättningar (t.ex. intellektuell funktionsnedsättning), kön, kulturell bakgrund och socioekonomiska villkor och hur detta kan påverka mötet, stödet och möjligheten till delaktighet

Mål

  • Reflektera kring en individs erfarenheter av bemötande, stöd och delaktighet, med särskilt fokus på individens perspektiv och levda erfarenheter, i relation till centrala begrepp i kursen. 
  • Diskutera etiska dilemman i möten med individer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, med koppling till kurslitteratur, praktiska exempel och egna erfarenheter. 
  • Tillämpa kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i en vardags- eller arbetslivssituation 
  • Utforma ett förslag till ett utvecklingsarbete i en vald verksamhetskontext med fokus på ett eller flera av kursens teman.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen präglas av ett fallbaserat lärande, där studenterna arbetar med verklighetsnära situationer från skola, arbetsliv, boende och vardag för att analysera etiska dilemman, tillämpa bemötandestrategier och föreslå hållbara lösningar i samverkan med andra aktörer.

Undervisningsspråk: Svenska

Examinationsformer

Kursen examineras genom fyra moment:

  1. En individuell muntlig uppgift (1 hp)
  2. Par-eller gruppsamtal (1 hp)
  3. Muntlig gruppuppgift med skriftligt underlag (1,5 hp)
  4. En individuell skriftlig uppgift (4 hp) 

Komplettering medges på den individuella skriftliga uppgiften.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att nå betyget Godkänd (G) krävs att samtliga examinerande moment är bedömda som godkända.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation används och dator med
internetuppkoppling krävs.