Atelierista i förskola, skola och samhället - historiska och samtida perspektiv

BVKBPA
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Kväll
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15050
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen är en fortbildning och vänder sig till dig som är intresserad av att arbeta som atelierista och bildpedagog i förskola eller skola med konst, bild och estetik.

Om utbildningen

I kursen introduceras och problematiseras den pedagogiska filosofin Reggio Emilia ur historisk och samtida kontext, och rollen som Atelierista i förskola och skola.

Som atelierista har du en särskild kompetens att arbeta med barns lärande utifrån kreativitet och skapande genom konst och bild. I kursen lär du dig att genomföra gemensamma och individuella konstnärliga projekt med utgångspunkt i den pedagogiska filosofin Reggio Emilia.

Du lär dig också att observera, dokumentera och analysera bildpedagogisk verksamhet genom olika metoder, material och tekniker. En central del i kursen är ditt eget kreativa, konstnärliga arbete. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök samt såväl individuella studier som gruppstudier.

Att läsa till atelierista i Sverige leder inte till någon specifik legitimation. Kursens syfte är att fördjupa kunskaper om, och att arbeta med den pedagogiska filosofin Reggio Emilia, konst och estetik i förskola och skola.

Efter att du gått kursen BVKBPA går det att söka till vårens fortsättningskurs BVKBPB, Atelierista i förskola, skola och samhället - eteljén som pedagogisk plats. I den kursen utvecklas atelieristans arbete att kunna iscensätta och utveckla ateljén som en kreativ och pedagogisk plats utifrån begreppet den tredje pedagogen.

Hösten 2023 sker kursträffarna på torsdagskvällar på campus HDK-Valand i Göteborg.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Lärarexamen eller konstnärlig kandidatexamen.

Urval

Högskolepoäng, max 285 hp. Förtur ges till sökande som har genomgått kurs BVKBPB Atelierista i förskola, skola och samhället - ateljén som pedagogisk plats.