Bild till inbjudan till seminarium
Foto: Elina Mattsson

Välkommen att fira Pressfrihetens Dag på JMG

På onsdag fyller Pressfrihetens Dag 30 år och alla är välkomna till ett seminarium på JMG om Var går satirens gränser? Är det rätt att häda? Ska allt vara tillåtet?
Inför årsdagen publicerar JMG också en specialskriven text av UNESCO-professor Ulla Carlsson om yttrandefrihet som pådrivande kraft för andra mänskliga rättigheter.

I år 2023 firar både den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna och pressfrihetsdagen jämna årsdagar. Den första antogs 1948 och den senare 1993. Rätten till yttrandefrihet utgör en grundval i båda deklarationerna. Årsdagarna högtidlighålls i en alltmer mer osäker värld med vittgående samhällsutmaningar.

Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) anordnar ett seminarium som är öppet för alla i samarbete med Vänföreningen till Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne och Gaudium, studentförening vid JMG, Göteborgs universitet.

– Det är viktigt att uppmärksamma yttrandefriheten då det handlar om demokrati och medborgarnas möjligheter att påverka framtiden, konstaterar UNESCO-professor Ulla Carlsson vid JMG.

I en för Pressfrihetens Dag 2023 specialskriven text förklarar hon hur de båda deklarationerna kommit till, hur de hänger samman och varför yttrandefrihet idag är en mer brännande fråga än kanske någonsin efter kalla kriget.

Hämta och läs hela Ulla Carlssons text här.

Alla är välkomna till seminarium på JMG

Onsdagens seminarium på JMG tar upp frågor som Yttrandefriheten i världen, Är det rätt att häda?, Var går satirens gränser? och Ska allt vara tillåtet?

Medverkar gör Britt-Marie Mattsson, journalist på Göteborgs-Posten och författare, Header Abbas, Muslimska samverkansgruppen, Britt Börjesson, universitetsadjunkt, JMG, professor Orla Vigsö, JMG, Messiah Hallberg, programledare för Svenska Nyheter, och Johan Wanloo, serietecknare.

Moderatorer är Kristian Wedel, redaktör Göteborgs-Posten, och Monica Löfgren Nilsson, prefekt, JMG.

Seminariet hålls onsdagen den 3 maj klockan 15:00-16:30 i Linnésalen, Mediehuset, JMG, Seminariegatan 1B.

Ingen föranmälan behövs, men kom i tid för att säkra din plats.

Läs mer om seminariet här.

Text: Cajsa Malmström