Sten Jönsson får pris för nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning

Sten Jösson får Förvaltningshögskolans pris för nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning 2012, för att som pionjär lagt grunden för forskning i offentlig förvaltning.

Sten JönssonMotivering:
Stens tidiga intresse för svensk, offentlig förvaltning, särskilt i Västsverige, banade väg för det som idag har kommit att bli forskning i offentlig förvaltning med inriktning mot organisering och management. Under fyra decennier har hans inspirerande forskning, med nydanande metoder och angelägna resultat, utvecklat svensk, offentlig sektor. Han har också varit en eldsjäl bakom framväxten av dagens utbildning i offentlig förvaltning. Årets pristagare har i sin gärning på ett genomgripande sätt påverkat både praktiken inom offentlig förvaltning och forskningen inom densamma.

Priset delade ut av ordförande för Förvaltningshögskolans råd Hans Bergfeldt.

Sten Jönsson var professor i Redovisning och Finansiering 1976 - 1996 vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och därefter har han varit forskare vid GRI, dess föreståndare under större delen och ansvarig för programmen Scandinavian Management (SCAM), Ledarskap, Innovation och Medarbetarskap (LIM) och nu Bank Management. Sten Jönsson har författat drygt 10 böcker, skrivit ett 25-tal artiklar i vetenskapliga journaler och närmare 50 kapitel i olika samlingsverk. Han var redaktör för Scandinavian Journal of Management 1987 - 2001 och är eller har varit med i Editorial Board för drygt 10 internationella journaler. Läs mer om Sten Jönsson här