Ny postdoktor i socialt arbete med fokus på barn och unga

Kajsa Nolbeck är ny postdoktor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Med inriktning på institutionsvård av ungdomar fokuserar hon på varför, när och på vilket sätt placering på ungdomshem sker.

I sin forskning har Kajsa Nolbeck fokus på barn och ungdomar. I sin avhandling undersökte hon vårdmiljön på särskilda ungdomshem och hur den påverkar förhållandet mellan ungdom och personal. I kommande postdoktor-projekt, som hon genomför på Institutionen för socialt arbete på Göteborgs universitet, vill hon ta reda på varför, när och på vilket sätt LVU-placering, lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, på särskilda ungdomshem sker.

– Projektet tar avstamp från mitt avhandlingsarbete som visade att ungdomar med skild problematik placeras tillsammans och att detta upplevs som ett hinder för vård och behandling. Varför det blir ett hinder har endast undersökts i liten utsträckning tidigare. Jag vill veta mer om motiveringen och resonemangen som socialsekreterare har, säger Kajsa Nolbeck om sin forskning.

Bakgrund inom socialmedicin

Postdoktor i socialt arbete, Kajsa Nolbeck
Kajsa Nolbeck, ny postdoktor på Institutionen för socialt arbete.

Som filosofie doktor inom vårdvetenskap har Kajsa Nolbeck en bakgrund i socialmedicin, och har även längre tillbaka jobbat med ungdomar på boenden och institutioner. Under våren 2022 disputerade hon vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa på Göteborgs universitet med en avhandling om just vårdmiljön på Statens Institutionsstyrelses (Sis) särskilda ungdomshem. I avhandlingen visade hon särskilt intresse för vad institutionsmiljön, institutionens rum, materialiteter och inlåsningen gör med relationerna mellan ungdomar och personal på de särskilda ungdomshemmen.

Bidrar för nyttiggörande av forskning och utbildning

På Institutionen för socialt arbete kommer Kajsa Nolbeck ingå i forskargruppen för ”Social exkludering och kontroll”.  Med sin tvärvetenskapliga kunskap kommer hon även att undervisa och handleda universitets studenter på grund och avancerad nivå om barn och unga i samhällsvård.

Men det är inte bara studenter som får dra nytta av Kajsa Nolbecks kunskaper. För ytterligare nyttiggörande av sin forskning vurmar hon även starkt för samverkan inom forskningsfältet.

– Jag har ett stort intresse för kunskapsdelning. Tillsammans med forskare från Stockholms universitet är jag initiativtagare till ett nationellt forskarnätverk med fokus på låst institutionsvård av barn och unga. Syftet är att kartlägga kunskap och samarbeten för forskning inom området, berättar Kajsa.

Nätverket är kopplat till Kriminologiska institutionen på Stockholms Universitet och samlar forskare med erfarenhet av, och intresse för, Sis särskilda ungdomshem. I maj 2022 anordnades den första nationella forskarkonferensen, finansierad av medel från FORTE, för nätverket.

Hur länge kommer forskningsprojektet på Institutionen för socialt arbete om institutionsvård av ungdomar att pågå?

– Projektet förväntas börja nu under hösten 2022 och fram till 2024. Ambitionen är att ta ett större grepp på den breda grupp ungdomar som föreslås placering på Sis ungdomshem, säger Kajsa Nolbeck om sitt forskningsprojekt.