Bokomslag

Ny bok om strategisk kommunikation – Politik är att vinna

Valrörelser ska vara demokratins högtidsstund när de politiska partierna gör allt de kan för att nå så många väljare som möjligt. Men hur gör de?
I Politik är att vinna beskriver tre forskare hur partierna jobbar med sina valkampanjer – en bok för alla som vill veta mer om arbetet bakom kulisserna i valtider.

Sju månader innan svenskarna åter går till val, släpps den nya boken Politik är att vinna med en utförlig redovisning av vad de politiska partierna vill kommunicera, vilka väljargrupper de vänder sig och vilka kommunikationskanaler de föredrar.

Bättre bild

En av författarna är Marie Grusell, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Hon förklarar syftet med boken:

– Idag vet vi väldigt mycket om den svenska väljaren, men mindre om hur partier jobbar med sina valkampanjer. De politiska partierna får mycket uppmärksamhet i medierna. Allt från opinionssiffror till partipolitiska uppgörelser och konflikter blir ofta stora nyheter. Så vi vet rätt mycket om vad de politiska partierna har för sig, men vi vet mindre om hur dom jobbar.

– Boken vill därför ge en bättre bild av hur de politiska partierna planerar sina valkampanjer för att nå så stor väljarframgång som möjligt. Kort sagt, en bok både för de som är nyfikna på och intresserade av partier och valkampanjer och för de som är intresserade av samhället i stort.

Unik tidsserie

Marie Grusell har skrivit boken tillsammans med Niklas Bolin, docent i statsvetenskap och Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik, båda vid Mittuniversitetet. Alla är knutna till forskningscentret DEMICOM som sedan 2002 har följt och analyserat de politiska partiernas strategiska kommunikation. Tillsammans har de samlat en unik tidsserie av partiintervjuer och -enkäter som de nu utgår ifrån i Politik är att vinna.  De tar bland annat upp frågor som vad genomslaget för sociala medier har haft för betydelse, hur avgörande kampanjkassornas storlek är och hur gamla metoder som dörrknackning, valstugor och valaffischer står sig.

Lite imponerad

– I boken presenterar vi data från de tre senaste valrörelserna, berättar Marie Grusell. Under den här tiden har den tekniska utvecklingen gått fort och partierna har fått lära om och lära nytt. Jag är, faktiskt, lite imponerad av partiernas förmåga att utvecklas och ta sig an de utmaningar de ställs inför.

Det har det varit väldigt roligt att sammanställa materialet. Under det senaste decenniet har mycket hänt inom den svenska politiken. Vi har bland annat sett en teknisk utveckling som inledningsvis jämnade ut förutsättningar för partiernas arbete med sociala medier, men som nu återigen verkar skapa större skillnader mellan små och stora partier.

Text: Cajsa Malmström

Beställ boken

Politik är att vinna släpps den 11 februari och kan beställas från Timbro via den här länken: https://timbro.se/forlag/politik-ar-att-vinna-de-svenska-partiernas-valkampanjer/

För mer information