”Jag kände direkt att ämnet var rätt”

För fyra år sedan började Christina Kenrick läsa religionsvetenskap av en slump. Sedan blev hon fast.

– Religion rör vid politik, kultur, sociologi, psykologi och vid hjärtats innersta, djupaste gömslen, säger hon.

Christina Kenrick bor i Bryssel och arbetar som lärare på Europaskolan, där barn till anställda i olika EU-institutioner går. Hennes elever går i motsvarande högstadiet och gymnasiet.

– Det jag är bäst på är att jobba med bokstavsbarn, att hjälpa dem att förstå världen och att tycka att världen är mindre jobbig och skrämmande, säger Christina Kenrick.

"Roligt, utvecklande, utmanande"

Porträtt Christina Kenrick

För några år sedan skulle hon ta några sista poäng på en gammal psykologikurs, men kom inte in och sökte då in till religionsvetenskap som en chansning.

– Så kom jag in, och hade sådan tur att jag fick en helt fantastisk lärare! Daniel Andersson, han är fullständigt lysande, jag skulle kunna köpa honom en villa i Spanien! Jag kände direkt att ämnet var rätt – det var roligt, utvecklande, utmanande.

Dynamik och engagemang

Eftersom Christina Kenrick bor utomlands har hon hela tiden läst på distans. Det hon uppskattade med sin lärare var att han var väldigt närvarande i klassens digitala diskussionsforum och aktiv med att dela med sig av sin kunskap där.

– Det skapade en enorm dynamik, deltagarna engagerade sig och det blev ett utbyte mellan studenterna. Daniel sa ”jag har inte alla svar, men det är bra att ni ställer frågor. Det är frågorna som är det viktiga, inte svaren”. Och så är det ju, det är samma sak för mig i skolan med mina elever. Om jag bara matar dem med svar – hur ska de kunna växa?

Kombinerar arbete och studier

I fyra år har Christina Kenrick läst kurser i religionsvetenskap och teologi vid sidan av sitt arbete, oftast 30 hp per termin.

– Sömn är för veklingar! skrattar hon.

Just nu läser hon kandidatkursen i teologi och är därefter klar med sin examen i ämnet. Då har Christina Kenrick bland annat studerat världsreligionerna, kyrkohistoria, varifrån texterna i Bibeln egentligen kommer, religionshistoria och kopplingen mellan kultur, tradition och religion.

– Man kan till exempel inte prata om Indiens kultur utan hinduismen eller tvärtom, för då blir det inte mycket kvar.

Sugen på att läsa mer

Studierna i religionsvetenskap och teologi har gett mersmak, och nu är Christina Kenrick sugen på att läsa till ett års pedagogik för att få en svensk lärarexamen.

– Det mest intressanta har varit att kunna processa religion, både som tro och som fenomen, ur många olika vinklar. Att titta på det ur ett västeuropeiskt kristet perspektiv men kunna säga ”vad händer om vi byter glasögon?”. Att se på kolonialismen utifrån, och fundera på hur mycket är vi styrda av våra traditioner. Det här att hela tiden kunna ställa frågor, det har varit det roligaste, säger Christina Kenrick.

Text: Elin Widfeldt

Religionsvetenskap och teologi

När du studerar religionsvetenskap och teologi får du kunskap och inblick i fenomen som kulturell och religiös identitet, strukturerat på fem olika inriktningar:

• Kristendomens historia
  • Religionsbeteendevetenskap
  • Tros- och livsåskådningsvetenskap
  • Religionshistoria
  • Bibelvetenskap, Gamla och Nya testamentet, med eller utan språklig inriktning

På Göteborgs universitet finns också Teologiskt kandidatprogram och Master i teologi, där du kan välja mellan inriktningarna systematisk teologi och bibelvetenskap.