Fritid som gör skillnad
En kommunal satsning i socioekonomiskt utsatta områden kan ge mellanstadiebarn en mer meningsfull och påverkbar fritid. Samtidigt riskerar politiska prioriteringar att styra verksamheten mer än barnens egna behov. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
Titel: Policyarbete i fritidens gränsland: Om förebyggande insatser för barn och unga i den urbana periferin
Författare: Sara Andersson,
Kontakt: sara.andersson.4@gu.se
Ämne: Barn- och ungdomsvetenskap
Institution: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Metod: 20 månaders etnografiskt fältarbete med observationer, intervjuer och dokumentanalys
Fokus: En kommunal satsning som erbjuder kostnadsfria fritidsaktiviteter för mellanstadiebarn i socioekonomiskt utsatta områden
Några centrala resultat:
• Barnens perspektiv stärker verksamhetens kvalitet
• Relationer och professionell kompetens är avgörande
• Politiska prioriteringar riskerar att styra bort från barns behov
• Fritiden är en central men ofta förbisedd jämlikhetsfråga
Den kommunala satsningen Meningsfull fritid innebär att barn får tillgång till trygga, kostnadsfria och lokalt förankrade aktiviteter där deras egna intressen ska påverka innehållet. Satsningen bygger på samverkan mellan kommunen, lokala föreningar och nationella organisationer, med målet att skapa en fritid som både är rolig och möjlig att delta i oavsett familjens resurser.