Ellen Schagerstöm och Angela Wulff.
Angela Wulff och Ellen Schagerström driver sedan 2021 Algpodden tillsammans. Det var i arbetet med podden idén till ett svenskt algsällskap föddes.

Forskare startar sällskap för algintresserade

Algforskarna Ellen Schagerström och Angela Wulff startar en intresseförening som ska främja all form av algkunskap. Det enda som krävs för att bli medlem är ett intresse för att lära sig mer om alger.

Varför har ni tagit det här initiativet?

– Vi vill främja intresset för alger och det finns ju helt enkelt inget algsällskap medan det finns både mossällskap, svampföreningar och diverse djursällskap. Vi har själva saknat en intresseförening som grottar ner sig i algernas värld.

Vad ska sällskapet göra?

– Det är helt upp till medlemmarna, men vi tänker oss några träffar där vi samlas kring något algtema. Dit kan medlemmarna ta med sig algmaterial som vi kikar på tillsammans. Sedan kanske det kan bli några digitala träffar, gemensamma fältresor och nyhetsbrev. Vi får se helt enkelt.

Vilka riktar ni er till?

– Det enda som krävs för att bli medlem är ett intresse för att lära sig mer om alger. Om man redan kan mycket om alger är man självklart välkommen att bidra med sin kunskap, men det finns inga som helst krav på att veta något på förhand. Och fullärd blir man ju aldrig.

Vad ska sällskapet heta?

– Det är inte bestämt ännu, men vårt arbetsnamn är Svenska Algsällskapet. Om det blir det eller något annat får medlemmarna avgöra.

Hur går man med i sällskapet?

– Skicka en intresseanmälan genom att skicka ett mejl till info@biologik.se så skrivs ditt namn och din e-postadress upp på en lista. Vi gör sedan ett utskick till alla intresserade, sedan får vi se vad som händer. Algsällskapet har ju officiellt inte bildats än, men snart!

Text: Karl-Johan Nylén

Fakta om Algpodden

Algpodden görs av Angela Wulff, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet och Ellen Schagerström, forskare på Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning, Swemarc, vid Göteborgs universitet. Avsnitten kommer ut varannan vecka. Alla avsnitt finns att lyssna på här.