Porträtt på Erik Eliasson, lärare i journalistik
Erik Eliasson i Zoomfönstret under redaktionsövningen på JMG där han undervisar i journalistik, främst i press- och webbpublicering.
Foto: Erik Eliasson

Följ studenternas egna nyheter i Göteborg Nu

Den här veckan görs journalistutbildningen åter om till redaktionen där 60 journaliststudenter bevakar det som sker. Allt producerat på distans enligt rådande restriktioner under pandemin. På Göteborg Nu kan du följa deras nyheter och reportage i text, bild och ljud.

• Göteborg kan förbjuda tillträde till offentliga platser.
  • Padel mot plats i Riksidrottsförbundet – tror på fortsatt succé.
  • Därför är padel världens sämsta sport.
  • Coronastängda arkiv påverkar utbildning.

Det är några av de rubrikerna i Göteborg Nu som journaliststudenterna på JMG producerar den här veckan.

På distans för andra året

För andra året i rad sker JMG:s årliga redaktionsövning helt på distans. Förra året hade pandemin nyss brutit ut och lärarna måste snabbt planera om enligt de restriktioner som just införts.

– Då fick vi improvisera en hel del under stress, men vi löste det snabbt, berättar journalistläraren Erik Eliasson.

Idag, ett år senare, har såväl personal som studenter hunnit skaffa sig stor vana vid att arbeta på distans och de tekniska verktygen finns sedan länge på plats.

– Vi arbetar under liknande förhållanden som de riktiga redaktionerna som också måste följa restriktionerna om att jobba hemifrån och på distans. Det fungerar utmärkt, säger Erik Eliasson och ger en eloge till studenterna för att de är så positiva och kreativa.

Viktig social sida

Under övningen får studenterna lära sig att publicera nyheter och inslag på webb i text, bild och ljud. De delar upp sig i mindre redaktionsgrupper om sex-sju personer som möts och samarbetar dagligen via nätet. Det uppskattas extra mycket i en tid då många studenter har fått vänja sig vid att sitta ensamma vid datorn.

– Att få samarbeta kring något praktiskt i lagom stora grupper har också en viktig social sida – förra gången ville flera inte sluta när övningen var över. De hade ju nästan blivit som en familj i sin grupp, sa de!

Erik Eliasson är imponerad av studenternas resultat.

– De hittar och producerar nyheter och inslag som ibland slår de etablerade redaktionerna.

Missa inte nyheterna

Han rekommenderar alla att följa Göteborg Nu som är den gemensamma plattformen där allt material publiceras.

Du hittar övningstidningen med nyheter här: https://goteborgnu.se/ Klicka även på flikarna för radio och tv!

Studenterna publicerar också längre reportage med text och bilder än konventionell nyhetspublicering, till exempel om hur caféer drabbats av pandemin (av Malva Söderqvist), ombyggnadens offer (av Amanda Åström) och Discgolfen – den nya trendsporten (av Jonatan Häggström Wedding). Här hittar du reportagen: https://story.goteborgnu.se/

Följ Göteborg Nu i sociala medier

Relaterat innehåll