Grupp tränar tillsammans utomhus.
Foto: Gabin Vallet, Unsplash

EU-projekt ska hjälpa idrottsinstitutioner att bli mer jämställda

Den 19 april lanserades SUPPORTER (SecUring sPORTs Education thRough innovative and inclusive Gender Equality Plans), ett EU-finansierat forskningsprojekt som kommer att löpa mellan 2023 och 2025. Syftet med projektet är att stötta idrottsinstitutioner i utvecklingen av inkluderande och intersektionella jämställdhetsplaner, med särskilt fokus på att motverka genusbaserat våld.

Idrotten hyllas ofta för att den stärker ungdomar och bidrar till inkludering och laganda. Bakom fasaden kan idrottsmiljöer dock även vara platser där sexuella trakasserier och övergrepp sker, samt där toxisk maskulinitet och våldskultur frodas.

Tidigare studier har visat att europeiska idrottsinstitutioner ofta misslyckas med att skydda potentiella offer och ge rättvisa villkor för olika grupper, bland annat baserat på ålder, funktionshinder, kön, könsidentitet, etnicitet, nationalitet, ras och sexuell läggning. I Central- och Östeuropa, området som SUPPORTER-projektet fokuserar på, är situationen dessutom sämre än i övriga Europa.

Målet med SUPPORTER är att bidra till att utveckla jämställdheten inom idrotten vid åtta idrottsinstitutioner i Central- och Östeuropa. Genom ett nätverk av partnerinstitutioner kommer de åtta idrottsinstitutionerna få expertstöd medan de utformar och implementerar intersektionella och inkluderande jämställdhetsplaner.

Genom att utveckla innovativa och skräddarsydda jämställdhetsplaner som angriper genusbaserat våld från ett intersektionellt perspektiv hoppas vi bidra till att göra idrottsinstitutioner säkrare, inkluderande och mer attraktiva, säger Sofia Strid, som leder forskningen i SUPPORTER.

Här kan du läsa mer om projektet: https://www.gu.se/forskning/supporter-sakra-idrottsutbildning-genom-innovativa-och-inkluderande-jamstalldhetsplaner

Projektpartners

Fondation Europeenne de la Science (ESF), Frankrike
Göteborgs Universitet (GU), Sverige