Björn Burmann
Foto: Johan Wingborg

Björn Burmann får Sven och Ebba-Christina Hagbergs stiftelses pris

Styrelsen för Sven och Ebba-Christina Hagbergs stiftelse har beslutat att för år 2023 tilldela Dr. Björn Burmann, Göteborgs universitet, stiftelsens personliga pris samt ett forskningsstöd för hans NMR-studier av biologiskt viktiga proteiner.

– Det är ett fantastiskt erkännande av mitt teams arbete. Eftersom det är mitt första forskningspris i Sverige, betyder det väldigt mycket. För mig är det ett tydligt tecken på att vår forskning uppskattas i den svenska forskargemenskapen inom biokemi och molekylärbiologi, säger Dr. Björn Burmann.

Med sin forskning vill Dr. Burmann öka förståelsen av den strukturella och dynamiska basen för grundläggande biologiska processer som transkriptionsreglering och proteinkvalitetskontroll. Under sin forskarkarriär har han alltid strävat efter att tänja på kunskapsgränserna genom att använda biofysiska, strukturella och dynamiska biologiska metoder för att utröna de bakomliggande principerna av proteinfunktionerna i största möjliga detalj. På senare tid har han utvecklat nya experimentella verktyg och metoder som nu gör det möjligt att studera biologiska system med en högre atomär upplösning än tidigare direkt i den naturliga miljön. Dr. Burmann och hans team hoppas kunna ta forskningen till nästa nivå och utforska proteinfunktion direkt i den levande cellen. Detta är viktigt för att förstå orsakerna till proteindysfunktion som kännetecknar Parkinsons och Alzheimers sjukdom samt olika typer av cancer.

Dr. Burmann kommer att använda priset på 650 000 kronor för att fortsätta sin banbrytande forskning.

Om Björn Burmann
Björn Burmann är universitetslektor vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi och Wallenbergcentrum för molekylär och translationell medicin vid Göteborgs universitet.
E-post: bjorn.marcus.burmann@gu.se
Mobil: (+46)701 48 55 28
Webbsida: Björn Burmann Group

Om Sven och Ebba-Christina Hagbergs Stiftelse

Sven och Ebba-Christina Hagbergs Stiftelse har till ändamål att stimulera och främja vetenskaplig forskning, företrädesvis inom det medicinska och biokemiska området, och delar varje år ut ett personligt pris samt forskningsstöd till en kvinnlig och en manlig framstående ung forskare i Sverige.

Läs mer om Sven och Ebba-Christina Hagbergs Pris