Navigate to video: Se klipp ur filmen
Video (2:13)
Se klipp ur filmen

Arkeolog i dokumentärfilm om livet som forskare

Senaste året har den prisbelönte dokumentärfilmaren David Bernet följt Göteborgs universitets arkeolog Bettina Schulz Paulsson med sin kamera. Varit med henne på utgrävningar i Europa och i mötet med studenter på Humanisten.

Dokumentärfilmaren David Bernet är verksam i Berlin och har vunnit flera utmärkelser för sina dokumentärfilmer. Senast för filmen Democracy, som följer arbetet på EUs huvudkontor i Bryssel under införandet av dataskyddslagen, GDPR.

none
Dokumentärfilmare David Bernet har följt med Göteborgs universitets arkeolog Bettina Schulz Paulsson på utgrävningar runt om i Europa.

Parallellt med att följa Göteborgs universitets arkeolog Bettina Schulz Paulsson har han även filmat i Ukraina, vid gränserna för att dokumentera historien om de människor som arbetar med solidaritetsarbete. David Bernet berättar att filmerna ingår i en triologi.

– Den första filmen, om EU och lagstiftningsarbetet, var "Democracy". Den andra, som handlar om institutioner för humanitärt bistånd är "Solidaritet".  Film nummer tre, med Bettina Schulz Paulsson, har arbetsnamnet "Curiosity".

Inte en kriminalhistoria

Han vill utmana det vanliga narrativet i dokumentärfilmer om arkeologi, där David Bernet menar att en fråga ställs i början av filmen, precis som i kriminalhistorier. Tittarna får sedan följa arkeologen eller forskaren under arbetet med att ta reda på svaret som sedan presenteras i slutet av filmen.

– Jag försöker utmana det snäva perspektivet på vetenskapliga upptäckter. Och även beskriva hur forskare alltid är en del av en social komplexitet och måste lösa flera frågor samtidigt - en del av dem kanske aldrig blir besvarade.

Därför passar universitets arkeolog Bettina Schulz Paulsson, som bedriver EU/ERC forskningsprojektet NEOSEA, som huvudperson för filmen.

none
Dokumentärfilmaren David Bernet lärde känna Bettina Schulz Paulsson när de bodde i samma studentkollektiv i Berlin på 90-talet. De brukade skoja om att han skulle bli en känd dokumentärfilmare och göra en film om henne när hon blivit arkeolog.

Film om sökandet efter svar

none
David Bernet har prisats för sin förra dokumentärfilm som handlar om EUs arbete med att stifta lagar.
Foto: Manfred Werner/Wikimedia

– Jag vill sätta fokus på meningen med forskning i den tid som vi lever i, där så mycket handlar om information. Bettina ställer frågor som kanske aldrig kan få ett svar, istället handlar filmen om sökandet efter svar, säger David Bernet.

Bettina Schulz Paulsson är docent i arkeologi. Hon både forskar och undervisar. Hon lärde känna David Bernet när de bodde i samma studentkollektiv i Berlin. Hennes forskningsfokus är stenåldern och hon intresserar sig särskilt för vetenskapliga metoder och dateringar, megaliter, sjöfart under stenåldern och stenålders hällristningar.

Forskningsprojektet NEOSEA finansieras av the European Research Council (ERC) och räknas som excellent forskning vid Göteborgs universitet.

Hur skapades Europa?

Syftet med forskningsprojektet är att undersöka megaliter, sjöfart och sjöfartsteknologi under stenåldern. Förhoppningsvis kan det ge en bild av hur megalistiska samhällen spred sig sjövägen längs Europas kuster och ge en bild av hur migration skapat Europa.

–  Jag sa ja till att bli filmad för att jag känner David. Men hans vision om att göra en annan typ av dokumentärfilm om arkeologi är också viktig, säger Bettina Schulz Paulsson.

Dokumentärfilmen innebär även att studenter, kollegor och Bettinas familj blir filmade.
– Min familj är inte i fokus i filmen. Mina barn har följt med på fältarbete och resor under hela sin uppväxt. Så inte så mycket val för deras del, men min son Jonathan säger att det varit en fantastisk uppväxt där han fått se hela Europa.

Dokumentärfilmen med arbetsnamnet ”Curiosity” är planerad att bli klar samtidigt som Bettina Schulz Paulsson publicerar sina första resultat i forskningsprojektet. Förhoppningsvis inom två år. Just nu är projektet NEOSEA i en fas där forskarna samlar in data, gör urval och även fältarbete. Nästa utgrävning blir i sommar, en megalitgrav i Toscana i Italien.

Text: Cecilia Sjöberg

NEOSEA

Forskningsprojektet NEOSEA är finansierat med 15 miljoner från ERC och löper över 5 år. Arkeolog Bettina Schulz Paulsson har flera forskare anställda på projektet, både i Sverige och utomlands.