Göteborgs universitet
Bild
Foto: David Laws

Pressrum

Hitta rätt forskare här.

Emma Björner
Studerar hållbar turism, samt hur platsers och destinationers pluralitet kommuniceras, representeras och upplevs.
Som lektor vid Institutionen för Strategisk Kommunikation vid Lunds universitet undervisar Emma Björner i varumärkeskultur, varumärkeskommunikation och praktik inom strategisk kommunikation. Emma föreläser också om marknadsföring i Kina, platsmarknadsföring och hållbar turism. Som senior expert arbetar hon i EU-projektet URBiNAT, med fokus på invånardialog, deltagandeprocesser, digital kommunikation och policyrekommendationer.

Mer information om Emma Björner

Kontakt: emma.bjorner@gu.se

Foto på Emma Björner
Foto: Hillevi Nagel

Lena Hansson
Lena Hanssons forskningsområden är digitalisering av konsumtion, detaljhandel, tillgänglighet och design. Undervisar kring marknadsföring, konsumtion och konsumentbeteende.

Mer information om Lena Hansson

Kontakt: 031-786 54 92/0766-18 54 92, lena.hansson@cfk.gu.se

Lena Hansson
Foto: Hillevi Nagel

Ulrika Holmberg
Ulrika Holmberg, är universitetslektor i marknadsföring och forskare på Centrum för konsumtionsforskning (CFK). Ulrika studerar konsumtion och handel med fokus på konsumenters upplevelser av butiker, handelns digitalisering, hållbar konsumtion och återvinning samt hushållens konsumtionsmönster över tid. I sin avhandling undersökte Ulrika lojalitet ur ett konsumentperspektiv. Licentiatuppsatsen handlade om konsumenters tillfredsställelse med butiker.

Mer information om Ulrika Holmberg

Kontakt: 031-786 56 06 / 0766-18 56 06, ulrika.holmberg@cfk.gu.se

Ulrika Holmberg
Foto: Hillevi Nagel

Niklas Sörum
Niklas Sörum (föreståndare för CFK) är filosofie doktor i etnologi och lektor i marknadsföring vid Högskolan i Borås. Han forskar om konsumtionskulturens digitalisering, kollaborativ konsumtion och digital konsumentdata. Niklas nya forskningsprojekt handlar om konsumtion av data-driven marknadsföring. 
Niklas Sörums forskning har publicerats i vetenskapliga journaler som Consumption, Markets & Culture, Journal of Consumer Policy, Journal of Cultural Economy, Journal of Heritage Studies och Culture Unbound. Niklas har publicerat böcker på förlag som Ashgate och Routledge med fokus på konsumtionskultur. 
Forskningsområden: Konsumtionsforskning, digitalisering av konsumtionskultur, etisk och hållbar konsumtion, secondhandmarknader, konsumtion och kultur, kollaborativ konsumtion.

Mer information om Niklas Sörum

Kontakt: niklas.sorum@cfk.gu.se

Anna Post
Anna Post är doktor i Hushållsvetenskap och arbetar som lektor i kostvetenskap. Hon är utbildad kostekonom. År 2011 disputerade hon med avhandlingen "Nordic stakeholders and sustainable catering". Där studerar hon professionella aktörer inom svensk måltidsservice inom ramen för deras hållbarhetsarbete.
Forskningsområden: Hållbar matkonsumtion, hållbar och hälsosam kost, privata/offentliga måltider, matvaror vid e-handel, måltider och kostvanor som en rutin i vardagen, kost och måltider ur ett sociologiskt perspektiv.  

Mer information om Anna Post

Kontakt: 031-786 42 29, anna.post@ped.gu.se

Anna Post
Foto: Privat