Göteborgs universitet

Uppdragsutbildning i Uroterapi, 40 hp - nästa kursstart preliminärt hösten 2025

Uppdragsutbildning i uroterapi vid Göteborgs universitet. Kurspaketet vänder sig till dig som är legitimerad sjuksköterska, läkare, fysioterapeut/sjukgymnast eller barnmorska både inom offentlig och privat vård. Nästa kursstart är planerad till hösten 2025.

Om kurspaketet

Uro- tarmterapi omfattar blås-tarm samt sexuell dysfunktion och bygger på beteendeterapeutisk grund. Kurspaketet är ett komplement till andra vårdområden, såsom barnsjukvård, gynekologi, geriatrisk vård, urologi, primärvård och rehabilitering.

Kurserna fokuserar på symtom från urinblåsa och tarm hos både barn, kvinnor och män i alla åldersgrupper orsakade av medfödda, medicinska eller kirurgiskt orsakade tillstånd. I utbildningen belyses även den psykosociala påverkan som kan vara aktuell vid dessa symptom samt påverkan på den sexuella hälsan. Uroterapeuten ska behärska kunskaper om eliminationsprocessen och bidra till att patienten kan fungera i det sociala livet trots sin blås- och tarmdysfunktion

Studielängd

Tre terminer, 5 kurser om totalt 40 hp

Studietakt

halvfart (50 %), distans

Studieupplägg

Kurspaketet består av 5 kurser om vardera 7,5 hp – 10 hp. Varje delkurs startar med en obligatorisk kursvecka på heltid i Göteborg och avslutas med examinerande seminarier eller en skriftlig tentamen 6 - 10 veckor därefter som görs på respektive arbetsplats. Mellan delkurserna förväntas praktik, hemuppgifter samt arbete på examensuppsats ske. Kurspaketet innefattar också två veckors verksamhetsförlagt utbildning vid valfritt sjukhus som studenten fördelar självständigt över de tre terminerna.

Kursen är på halvdistans vilket förutsätter närvaro under kursveckorna samt tillgång till dator och internetuppkoppling. Lärplattformen Canvas används för kursen.

Kommande kursavgift för uppdragsutbildningen är ännu inte fastställd. Senaste kursomgången var den ca 70 000 SEK. Till det tillkommer arbetstid, reskostnader och eventuellt boende.

Förkunskapskrav

• Yrkesexamen inom huvudområden omvårdnad, fysioterapi eller medicin om minst 180 hp.
  • Godkänd kurs i Engelska A/Engelska 5 eller motsvarande
  • Arbetslivserfarenhet inom vardera grundprofessioner prioriteras vid urval

Ansökan

Ansökan planeras öppna våren 2025. Ansökningsförfarandet presenteras här när det blir dags.

Kursledning:

Gunilla Flankegård (kursledare)
Jenny Sjödahl (kursledare)
Kate Abrahamsson (kursansvarig)

Mer om uroterapiutbildningen

Uro-tarmterapi är en vårdform som utvecklats i Sverige och fått en internationell spridning. 1987 startade världens första uroterapiutbildning vid Göteborgs universitet och bedrivs fortfarande med deltagare från samtliga nordiska länder. Likvärdiga utbildningar finns numer också vid högskolan i Bergen, Norge och i Bremen, Tyskland.

Utbildningen riktar sig till legitimerad vårdpersonal såsom sjuksköterskor, sjukgymnaster och läkare och är ett komplement till många olika vårdområden, såsom gynekologi, urologi, barnsjukvård, primärvård, geriatrisk vård och rehabilitering. Vid Göteborgs universitet har cirka 500 uroterapeuter utbildats som arbetar såväl i Sverige som Danmark, Norge, Finland samt på Island. På de flesta universitetssjukhus i Norden finns idag en eller flera uroterapeuter inom olika specialiteter.

Termen uroterapi utgår från ordet urologi som betyder läran om sjukdomar i urinorganen och terapi som betyder behandling av sjukdom eller skada. En uroterapeut utför alltså uroterapi. Uroterapins viktigaste mål är att utifrån patientens egna resurser och de krav som det dagliga livet ställer, arbeta för en adekvat blås- och tarmfunktion som innefattar en god blås- och tarmtömning och kontinens utan störande trängningar.

Uro- tarmterapins mål

● Kontinens
● Normaliserad eller förbättrad blås- och tarmfunktion
● Individuellt anpassade hjälpmedel