Genrebild

Women 4 Integration. Co-producing an inclusive working life in Social Enterprises/Kvinnor för integration

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - 2026
Projektägare
Företagsekonomiska institutionen, Göteborgs universitet

Finansiär
Forte

Kort beskrivning

I Sverige är många kvinnor födda utanför Europa utan jobb. De riskerar social utslagning och har svårt att få utbildning eller lära sig språket, ofta på grund av familjeansvar. Arbetsintegrerande sociala företag (ASF) kan hjälpa dessa kvinnor att komma in i arbetslivet. ASF:er använder olika metoder och strategier, men mer forskning behövs för att dela med sig av goda exempel.

Detta projekt studerar ASF:ers arbete med utrikesfödda kvinnor. Forskningen görs genom fokusgrupper, arbetsplatsobservationer och en rikstäckande enkät. Tre utvalda ASF:er som har utvecklat innovativa metoder ingår i studien. Projektet är indelat i tre delar: 1. Granska och jämföra arbetsmetoder och organisation; 2. Utforska hur samarbete och ledarskap kan förbättras; och 3. Sprida resultat och kunskap både inom ASF-sektorn och på andra områden.