Gröna alger rör sig i vattenströmmen i ett akvarium.
Havssallat är en grönalg med stor potential att förädlas till näringsrik råvara i nya hållbara livsmedelsprodukter.
Foto: Susanne Liljenström

SUSWEED - Hållbart nyttjande av marina och industriella vatten för att frigöra potentialen hos makroalger som framtidens livsmedel

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Odlade makroalger utgör en lovande möjlighet till livsmedel för en växande global befolkning – utan att ytterligare belasta tillgången på rent färskvatten. Ingen gödning krävs, istället har tångodling ett nettoupptag av lösta näringsämnen och motverkar på så vis övergödning. Målet i projekt SUSWEED är att ta tillvara den stora potentialen hos svenskodlad tång som en framtida hållbar livsmedelskälla. Detta nås genom nya odlingstekniker för havssallad (Ulva fenestrata) och dulse (Palmaria palmata) i havet, men också som del i ett system där processvatten från livsmedelsindustrin renas från näringsämnen. Skördad tång kommer att förädlas till näringsrika och säkra råvaror som kan användas i nya, smakliga livsmedelsprodukter.

Forskare i projektet

Henrik Pavia, Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet

Gunilla Toth, Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet

Ingrid Undeland, Institutionen för life sciences, LIFE, Chalmers tekniska högskola