Reglering av ‘förorenareliten’: Att utforska politiska åtgärder som begränsar de rikas klimatavtryck

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
3 999 000 SEK
Projekttid
2024 - 2028
Projektägare
Jayeon Lee

Kort beskrivning

De med allra högst inkomster, som IPCC har kommit att hänvisa till som "förorenareliten", bidrar till oproportionerligt höga utsläpp av växthusgaser då det har visat sig att inkomst/tillgångar och utsläpp har ett samband med varandra. Det betyder således att fördelningspolitiska åtgärder skulle kunna spela en central roll i en hållbar omställningsprocess. För att kunna möta samhällsbehovet och snabbt ställa om till en klimatneutral välfärdsstat är fördelningen av befintliga resurser och tillgångar lika viktig som teknikutveckling och innovationer.

Detta forskningsprojekt syftar till att utforska policyförslag för att reglera de rikas inkomster och lyxkonsumtion som orsakar stora klimatavtryck med utgångspunkt i begreppet ”hållbar välfärd”.

Projekt med syfte att utforska policyförslag för att reglera rikas förmögenheter

Projektet består av fyra arbetspaket (AP). AP1 utgörs av en litteraturöversikt och expertworkshop om policyer för att reglera de rikas inkomster och konsumtionsmönster.

Litteraturöversikt till grund för internationell workshop

Litteraturöversikten kommer till exempel att ta fasta på filosofiska, samhällsvetenskapliga och ekonomiska synsätt gällande beskattning/tak på de rikas inkomster samt hur det har motiverats i olika delar världen och vilken typ av konkreta politiska förslag som finns. Översikten kommer sedan att användas som input till en workshop med ett internationellt expertråd och andra relevanta aktörer.

Kvalitativa intervjustudier ger fördjupad förståelse

Resultatet av litteraturöversikten och workshopen kommer sedan att ligga till grund för AP2: en kvalitativ intervjustudie.

Genom ungefär 30 semistrukturerade intervjuer med ett brett urval av svenska invånare syftar delstudien till att förstå hur människor resonerar om dels idén att reglera de rikas inkomster/förmögenheter och dels konkreta politiska åtgärder. Kvalitativt intervjumaterial kan ge en djupare förståelse för vilka motiv som finns bakom att reglera eller inte reglera ‘förorenareliten’.

Enkätstudie fokuserar på policyförslag

Resultaten från AP1 och AP2 kommer sedan att användas till att utforma enkätstudien i AP3, vilket fokuserar på policyförslag som reglerar inkomsterna för de rika. Enkäten ska skickas ut till ett slumpmässigt och representativt urval av 3000 svenska invånare.

Enkätstudie baseras på vinjettexperiment då syftet är att undersöka orsaksmekanismer mellan olika designkomponenter av inkomsttak/skattepolitik gentemot de rika och dess inverkan på allmänhetens stöd.

Resultat som ger konkreta policyförslag

Slutligen, i AP4 kommer tre policyforum att genomföras utifrån resultaten från AP1-3 med deltagare från forskarna i projektgruppen, svenska invånare samt beslutsfattare på lokal/regional och nationell nivå.

Resultaten från dessa policyforum kommer sedan att utmynna i konkreta policyförslag att reglera de rikas inkomster/förmögenheter.

Välfärd i förändring

Projektet tillhör forskningsplattformen Välfärd i förändring vid Institutionen för socialt arbete.

Välfärd i förändring (Vif) ägnar sig åt frågor och ingångar kring välfärd, arbetsmarknad och särskilda gruppers förhållanden i välfärden.

Till forskningen i ViF

Mer forskning om socialt arbete

Forskarna på Institutionen för socialt arbete studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Om forskningsverksamheten vid Institutionen för socialt arbete

Forskningsprojekt hos oss bedrivs inom forskningsplattformar och i forskningsnätverk. I plattformarna och nätverken medverkar både enskilda forskare och forskargrupper.