strålningsmaskin

Proton Care

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Protonstrålebehandling av rektal- och analcancer: Ett sätt att minska toxiciteten och förbättra livskvaliteten?

Forskningens syfte är att studera protonstrålning vad gäller toxicitet, hälsorelaterad livskvalitet och biologiska markörer, under och efter strålbehandling med protonstråleterapi kontra fotonterapi av bäckenet. Detta sker inom ramen för två pågående svenska randomiserade studier bland patienter med rektal- och analcancer. Dessutom kommer kostnadseffektiviteten av protonstrålning kontra fotonstrålning undersökas.

Två randomiserade studier

Denna forskningsplan bygger på två randomiserade kontrollerade studier, SWANCA och PRORECT. Studierna kommer att genomföras vid Skandionkliniken i Uppsala och vid strålbehandlingsavdelningarna på universitetssjukhusen i Lund, Uppsala, Umeå och Stockholm.

Delprojekt. Vulvovaginala förändringar och sexuell dysfunktion efter anal- och rektalcancer

Interventionsforskning med målet att förebygga strålinducerad toxicitet

Det övergripande syftet är att undersöka ifall sena biverkningar som påverkar patienters sexuella och reproduktiva hälsa och livskvalitet kan bli färre och/eller lindrigare genom behandling med protonstrålning. Vi vill undersöka hur sexualitet, fertilitet och partnerrelationer påverkas samt hur vi kan stärka sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Vidare undersöks optimal tidpunkt och metod för information och rådgivning kring preventiva egenvårdsåtgärder (vaginalstavsterapi) mot utveckling av strålinducerad vaginal stenos.

Frågeställningar

1. Kan protonstrålning minska risken för att utveckla sena biverkningar såsom nedsatt sexuell hälsa (inklusive infertilitet och menopausala besvär) vid behandling mot anal- och rektalcancer, jämfört med fotonstrålning?
  2. Vilka faktorer påverkar partnerrelationen under och efter proton vs. foton strålbehandling?
  3. Kan interventioner gällande sexuell hälsa, reproduktion och rättigheter samt start av vaginalstavsterapin till kvinnor före och under strålbehandling (protonstrålning/fotonstrålning) stärka egenvården jämfört med sedvanlig tidpunkt för interventioner, det vill säga efter avslutad strålbehandling?