Baby med manshänder
Foto: Aikomo Opeymi

Afrikanska mäns delaktighet i graviditet och förlossning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2020 - pågående
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Detta projekt omfattar ett antal studier av afrikanska män boendes både i Kamerun och i Göteborg.
Tidigare forskning har visat att mäns närvaro under graviditet och förlossning är låg i afrikanska länder. Många afrikanska kvinnor har hellre med sig en syster eller mor till förlossningen även i Sverige.

Mål

1. Experiences and views of first-time fathers in pregnancy-related care: a qualitative study in Buea Sub-division, Cameroon
2. Perceptions about the cultural practices of male partners during pregnancy and childbirth in Buea Sub-division, Cameroon: a qualitative study

Publikationer

Nambile Cumber S, AtuhaireC, Namuli, Bogren M, Elden H (Corresponding author). Barriers and strategies needed for maternal health services among pregnant adolescents in Uganda: a qualitative study. Global Health Action. 2022, VOL.00, 2067397.

Forskare

Samuel Nabile Cumber

Helen Elden

Malin Bogren