BiG logga
Foto: Ida Liffner

Perspektiv på normkritisk barnkultur - BiGs minisymposium

Kultur & språk

Välkomna att lyssna på ett samtal om normkritisk barnkultur. Kristina Hermansson (litteraturvetenskap), Lena Sotevik (barn- och ungdomsvetenskap) och Linda Sternö (Akademi Valand, Barnfilmskolan) presenterar sina olika ingångar till normkritisk barnkultur. Samtalet modereras av Hanna Bartonek Åhman (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik).

Föreläsning
6 dec 2021
Pedagogen, Göteborg
Sista anmälningsdag
2 december 2021
Ytterligare information
Läs mer om
BiG

Anmälan sker till big@gu.se före 2/12-21. OBS! Begränsat antal platser!
Sal på Pedagogen meddelas till de som anmält sig. Det kommer att finnas säsongsanpassad fika till självkostnadspris.
Barnkulturforskning i Göteborg (BiG)

BiG är ett nätverk som bildades 2014 med syfte att synliggöra den forskning om barn och unga som bedrivs av forskare i Göteborg. Ett mål med nätverket är att skapa en mötesplats för barn-och ungdomskulturforskare från olika ämnesområden, institutioner och fakulteter, men också öppna för möten med andra aktörer.

Medlemmarna i BiG kommer från många olika håll, vilket gör att nätverket spänner över ett brett fält. En förhoppning är att BiG kan komma att fungera som en resursbank när det gäller forskning kring barn-och ungdomskultur. Medlemmarna i BiG träffas några gånger per termin, under olika former, som presentationer av pågående forskning, textseminarier eller organiserade samtal om aktuella företeelser.

Perspektiv på normkritisk barnkultur

Årets tema har varit aktuellt sedan tidigt 2000-tal i Sverige, men på senare år har normkritik blivit allt mer etablerat samtidigt som det problematiserats ur olika aspekter men också väckt aggressivt motstånd från konservativt och blåbrunt håll. På senare år har ordet normkritik allt mer kommit ersättas av andra, såsom normkreativitet, för att trycka på det konstruktiva, på möjligheter och nyskapande snarare än ifrågasättande.

Vi välkomnar människor med olika bakgrunder och erfarenheter med ett intresse barnkultur och barnlitteratur, samt de som engagerar sig i barns rätt till agera konstnärligt.