Foto: Olga Klochanko, Shutterstock

Hur kan vi arbeta hälsofrämjande kring mat? Några röster från Angered

Forskning

Samverkansprojektet "Bra liv i Angered" undersöker vad de som bor och verkar i Angered anser är viktigt för kost, hälsa och välmående. Christina Berg, professor vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, berättar om projektet på Centrum för global migrations (CGM) nästa seminarium den 9 juni.

9 jun 2021
Webbinar via Zoom

Medverkande
Christina Berg, professor vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet.

Delaktighet i lokalsamhället centralt

Projektet drivs av Angereds Närsjukhus, Folktandvården VGR och Göteborgs universitet, och målet är att ta fram kunskaper om hur hälsosamma matvanor och friska tänder kan främjas. Strategier för att underlätta delaktighet i lokalsamhället är centralt. Och viktiga aspekter som kommit upp är bland annat behovet av bättre kommunikation, mötesplatser och brobyggare för migranter som navigerar i ett nytt land.

Läs mer om samverkansprojektet "Bra liv i Angered" på projektets webbsida.