Konstnärlig bild: lila ljus, två lampor, en trappa och en katt.

Stirrar in i solen tills den blir lila – examensutställning fotografi: kandidat och master

Kultur & språk

Stirrar in i solen tills den blir lila är en utställning av 29 avgångsstudenter som erbjuder ett stort urval av verk där konstnärerna både använder sig av och vidgar fotografi som medium.

Utställning
29 apr 2023 - 21 maj 2023
Plats
Röda Sten Konsthall

Arrangör
HDK-Valand i samarbete med Röda Sten Konsthall

Utställningens titel hämtar inspiration från betraktandet av källan till reflekterande ljus. Nyanser som ändras och smälter in i omgivningen, former som skiftar och dröjer sig kvar på näthinnan. Att låta sinnet fokusera på en enda sak till denna förvandlas framför ögonen.

Verkens teman varierar, men berör aktuella ämnen som klimatförändringar, genuspolitik, samhälle, teknik och olika personliga angelägenheter. Tillsammans fungerar de som uttryck för hur brett mediet kan användas och hur sammanflätat fotografi är med olika aspekter av samtida liv och samhälle.

Vernissage
Datum: Lördag 29 april
Tid: kl. 12.00–18.00.

Vernissageprogram