Systematiska litteraturstudier och dokumentstudier utifrån ett samhällsvetenskapligt metodperspektiv

FH1570
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-17303
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-17304
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Upptäck kraften i informationsanalys med vår kurs! Få praktiska verktyg och metoder för att effektivt samla in, strukturera och analysera data för akademiska och professionella ändamål.

Om utbildningen

Vill du ha kraftfulla verktyg för att samla in, strukturera och sammanställa information? Denna kurs kommer att ge dig en omfattande och praktisk introduktion till systematiska litteratur- och dokumentstudier, tillämpliga både på akademiska studier och professionella sammanhang som hanterar områden med informationsöverflöd. Kursen täcker olika designfaser som planering, genomförande och sammanställning, och erbjuder en mängd insikter om utmaningar och fördelar med dessa typer av metodologiska utformningar. Praktiska exempel, tydliga målsättningar, precisa forskningsfrågor och teoretiska ramverk används för att demonstrera tillämpningen av dessa metoder på aktuell forskning.

För studenter erbjuder kursen en solid grund i forskningsmetodik, vilket förbättrar deras förmåga att navigera akademiska utmaningar och bidra meningsfullt till aktuell forskning. Aspirerande praktiker gynnas av att förvärva färdigheter för att effektivt hantera och analysera stora informationsvolymer i professionella miljöer. Kursen fungerar som en bro mellan teoretisk kunskap och praktisk tillämpning, och säkerställer att deltagarna är väl förberedda för både akademiska och professionella strävanden.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, undantag ges för svenska

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisning sker i form av nätbaserade föreläsningar och individuella uppgifter. Examination av kunskaps- och förståelsemålen samt färdigheter och förmågor sker genom individuella uppgifter och en avslutande individuell tentamen.

Lokaler

Kursen är nätbaserad