Restaureringshantverk och hållbart byggande: Eldstäder och skorstenar

KBB270
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Mariestad
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-21801
Ansökan stängd

Om utbildningen

I kursen vidareutvecklar du dina kunskaper inom murade eldstäder, dokumentation av hantverk samt byggnadsundersökning. Du får lära dig om:

• regelverket kring eldstäder och rökkanaler
  • det praktiska uppförandet av en traditionell eldstad
  • teori och historia bakom förbränning av fastbränsle och eldning i olika typer av eldstäder.

Du genomför också en byggnadsundersökning där fokus är att göra en tillståndsbedömning och ett förslag till åtgärder.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att studenten har godkänt betyg i kurser och moduler motsvarande 80 hp från termin 1-4 på programmet. Två av de moduler ur tidigare kurser där studenten skall ha minst godkänt betyg, eller kunskaper som bedöms vara likvärdiga, är Murteknik, grund 7,5 hp i kursen KBB110 Bygghantverkets material och metoder: Byggnadssnickeri och murteknik och Putsteknik, grund, 7,5 hp i kursen KBB130 Bygghantverkets material och metoder: Tak, timmer och putsteknik.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.