Kvinna i mörkt hår sitter på ett café i ett köpcentrum.

Parya kom från Irak 2019, idag läser hon Juristprogrammet

Parya Osman flyttade från Slemani i Kurdistan till Sverige 2019, idag läser hon sitt första år på Handelshögskolans juristprogram. Vägen till Handelshögskolan gick via Angeredsgymnasiets språkintroduktionsprogram för att läsa in rätt behörighet och för att lära sig svenska.

Hur gick du tillväga när du valde vad du skulle plugga?
- Det var väldigt svårt att välja ett särskilt program eftersom när jag sökte hade jag bara bott i Sverige i två år, så jag hade kanske inte tillräcklig med information om alla utbildningar. Däremot erbjöds vi olika tillfällen i skolan då vi fick fråga universitetsstudenter om deras utbildning. En viktig anledning till att jag valde juristprogrammet var Vinge, en affärsjuridisk byrå som samarbetar med Angeredsgymnasiet där jag pluggade. När juristerna från Vinge besökte min gymnasieskola pratade de om utbildningen och deras jobb som jurister, då blev jag väldigt intresserad. Efter det bestämde jag mig för att läsa på Juristprogrammet!

Hur har du upplevt utbildningen så här länge?
- Jag älskar programmet trots de utmaningar och svårigheter som har uppkommit. Ibland kan det vara väldigt svårt men det har alltid löst sig. Jag har haft lite problem med språket. Eftersom jag inte har bott här så länge så märker jag att det har tagit längre tid för mig att förstå jämfört med mina vänner.

Upplever du att det är någon skillnad mot när du gick på gymnasiet? Vad i så fall?

- En stor skillnad är att man under gymnasiet läser många olika ämnen samtidigt, men i mitt fall nu läser jag bara juridik vilket jag är väldigt intresserad av, detta leder till att det blir lättare för mig att plugga eftersom jag trivs med ämnet. En annan skillnad är att man har ett större ansvar på universitetet jämfört med gymnasiet där våra lärare hade extra koll på att vi skulle uppnå kursmålet, men på universitetet måste man ta eget ansvar.

När juristerna från Vinge besökte min gymnasieskola pratade de om utbildningen och deras jobb som jurister, då blev jag väldigt intresserad. Efter det bestämde jag mig för att läsa på juristprogrammet!

Var det något som du inte var förberedd på när du började på Handelshögskolan?
- Jag var inte förberedd att undervisningen skulle ske på distans men det finns faktiskt både för- och nackdelar. Fördelen är att jag tycker om att plugga på distans eftersom jag kan se om de förinspelade föreläsningarna flera gånger och det blir enklare för mig att anteckna samtidigt. Däremot, nackdelen är det sociala perspektivet eftersom det roligaste med universitet är att träffa människor och att umgås. Jag var inte heller förberedd på att det skulle vara såhär mycket att läsa, men jag har börjat vänja mig.

Hur är lärarna?
- De flesta lärarna på Juristprogrammet forskar inom sitt område, vilket är helt fantastiskt för oss studenter. Jag har upplevt att undervisningen håller en hög nivå och de kan alltid svara på följdfrågor och förklara på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Vad har varit roligast på din utbildning än så länge?
- Förhandlingsspelet under första kursen är verkligen det roligaste på utbildningen än så länge eftersom det gav en försmak kring hur det är att jobba som jurist.

Det bästa med juristprogrammet är att man lär sig om samhället och allt möjligt och jag upplever att man blir en mer öppensinnad person som kan se saker från många olika perspektiv.

Vad är det bästa med ditt program?
- Det bästa med Juristprogrammet är att man lär sig om samhället och allt möjligt. Jag upplever att man blir en mer öppensinnad person som kan se saker från många olika perspektiv.

Vilka är de största utmaningarna när man läser juristprogrammet?
- För mig har de största utmaningarna varit att hitta min studieteknik och att språket kan vara utmanande men det löser sig. Jag börjar vänja mig nu.

Varför skulle du rekommendera andra studenter att söka till Handelshögskolan i Göteborg?
- Jag skulle rekommendera andra studenter att söka till Handelshögskolan i Göteborg eftersom lärarna är kompetenta och trots pandemin har jag känt mig välkommen och omhändertagen! Jag trivs väldigt bra på skolan! Det finns olika kårföreningar som man kan engagera sig i och man har även chans till att plugga utomlands. Under första kursen på juristprogrammet hade vi panelsamtal med jurister och advokater samt åklagare, detta var som en stark motivation för oss studenter eftersom vi hade kontakt med näringslivet redan från början av programmet.

Hur var det att flytta till Sverige som en tonåring?
- Jag tycker att mitt liv är bättre här eftersom jag kan leva mer självständigt. Trots att det var svårt i början på grund av språket, har jag kunnat anpassa mig till samhället och fick faktiskt jobb direkt efter 3 månader. Mina på lärare på Angeredsgymnasiet var underbara och försökte alltid motivera mig att prata och skriva. Utan den motivationen från skolan och jobbet, hade min situation nog varit mycket tuffare, men jag fick hjälp när jag behövde och detta gjorde livet lättare för mig. Med det sagt, tycker jag att Sverige har varit en bra plats för mig och jag trivs här.

Vad siktar du att på att jobba med?
- Jag älskar att jobba med människor och min dröm är att jobba som affärsjurist. Jag är väldigt intresserad av avtalstolkning, fastighetsrätt samt arbetsrätt, detta är då anledningen till att jag vill jobba på en affärsjuridisk byrå.

Har du något tips till någon som funderar på att läsa Juristprogrammet?
- Till dig som funderar att läsa Juristprogrammet, det är en krävande utbildning men om du är intresserad av juridik ska det fungera hur bra som helst! Det kan vara stressigt ibland, särskilt i början när man inte har landat i sin studieteknik, men jag kan garantera att det kommer att lösa sig!