Matematiska tecken och mönster

Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Denna kurs ingår i ämneslärarprogrammet och kan även läsas som fristående kurs. Observera att kursen kan räknas mot behörighet i matematik för personer som har en lärarexamen, men inte automatiskt i andra sammanhang. Matematik är inte ett formellt huvudområde i denna kurs.

Kurserna i Matematik och Matematikdidaktik för ämneslärare avser att ge god förståelse för matematiska och matematikdidaktiska metoder, begrepp och teorier, god förmåga att följa och föra resonemang samt kunskaper som utgör en god grund för verksamhet som lärare och för fortsatta studier. Denna kurs lämpar sig både för gymnasie- och för 7–9-lärare.

Kursen innehåller två delkurser: Analys fortsättningskurs, 7,5hp och Matematikdidaktik 2, 7,5 hp samt datorlaborationer.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg i LGMA10 (15hp), LGMA20 (15hp) och LGMA30 (15hp), eller motsvarande kunskaper.

Så är det att plugga

Lokaler

Matematiska vetenskaper är en gemensam institution
Chalmers/Göteborgs universitet. Din undervisning sker i Matematiska
vetenskapers rymliga och ljusa lokaler på Chalmers campus Johanneberg, där det finns föreläsningssalar, datorsalar och grupprum. Här finns också studentlunchrum och läsesal, liksom studievägledare och studieexpedition.

Karta över Campus Johanneberg