Göteborgs ekonomiska och sociala historia

Kurs
EHG081
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Kväll
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-18313
Ansökan stängd

Kort om kursen

Varför finns Göteborg? Hur kan man förklara att en stad växer fram och överlever? Detta är ett centralt tema för kursen som ger dig en överblick från stadens föregångare fram till vår tid idag.

En stad kan aldrig existera isolerad, allra minst en hamnstad. Det är därför nödvändigt att även ge en utblick och ett perspektiv på hur städer internationellt förändrats och ställa det i relation till hur Göteborg förändrats.

Om utbildningen

Göteborg firade 2021 sitt 400-års jubileum – i den här kursen får du möjlighet att fördjupa dig i staden och dess föregångare Lödöse och Nya Lödöses historia. Handel och sjöfart har genom hela denna tid varit viktiga för människorna i staden och de internationella kontakterna har varit avgörande.

Under kursen får du bekanta dig med stadens näringslivsutveckling, dess fysiska utbredning och levnadsförhållandena i staden. Du kommer även att få möjlighet att göra studiebesök samt få höra om den senaste forskningen kring stadens historia.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Efter studierna

Studier i ekonomisk historia ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika branscher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan 1 finns dessutom ekonomiska biblioteket, som har många studieplatser.