Föreställningar om rättvisa för en hållbar värld: perspektiv från fiktion, filosofi och religion

LIR103
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-32204
Ansökan stängd

Om utbildningen

Kursen undersöker frågan om rättvisa i ljuset av den samtida ekologiska krisen. Genom att belysa hur social och miljömässig hållbarhet hänger samman med frågor om rättvisa analyseras om, och i så fall hur, olika föreställningar om rättvisa kan bidra till en hållbar värld. Du får träna på att analysera föreställningar om rättvisa inom filosofi, litteratur och religion, att uppmärksamma styrkor och svagheter i samtidens dominerande teorier samt att diskutera hur dessa teorier kan ändras eller berikas för att främja strävan efter hållbarhet. Vi fokuserar också på fantasins roll i reflektionen om rättvisa och diskuterar potentialen hos olika filosofiska, litterära och religiösa föreställningar med syftet att utvidga förmågan till föreställningar om en hållbar värld.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet. Undantag kan ges för svenska när undervisningsspråket är engelska

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Ingår i internationell sommarskola

Den här kursen ingår i Göteborgs Universitets Summer School for Sustainability. En sommarskola med en stor andel internationella studenter och tillhörande kringprogram – allt på engelska – som du som läser kursen har möjlighet att delta i. Sommarskolan tar avstamp i Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen där du under fem lärorika och inspirerande sommarveckor får internationell erfarenhet utan att lämna Sverige.

Mer information finns här https://www.gu.se/summer-school-for-sustainability