Ekonomisk geografi: Självständigt uppsatsarbete

Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

I denna kurs genomförs ett självständigt uppsatsarbete kring ett fritt valt ekonomiskgeografiskt problemområde. Momentet innebär praktisk tillämpning av ekonomiskgeografiska frågeställningar, teoretiska utgångspunkter och tillvägagångssätt där grundläggande metoder i vetenskapligt skrivande, ex källkritik och referenssystem, introduceras.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att studenten genomgått EKG101 Ekonomisk geografi: Regional ekonomisk utveckling och global konkurrenskraft, 7,5 hp, EKG102 Ekonomisk geografi: Internationell handel och produktion, 7,5 hp, EKG103 Ekonomisk geografi: Nordens ekonomiska geografi, 7,5 hp och EKG104 Ekonomisk geografi - ett tidsperspektiv, 7,5 hp alternativt EGG101 Ekonomisk geografi, grundkurs; Ekonomisk globalisering och regional utveckling, 30 hp, eller motsvarande kurs.