Anna Kähler läser MSc Marketing and Consumption

"Jag har fått en bättre förståelse för psykologin bakom marknadsföring, hur det hänger ihop med hållbarhet och hur man som marknadsförare kan ha en viktig roll i att förändra beteenden till det bättre i framtiden"

Hur gick du tillväga när du skulle välja vilket masterprogram du skulle läsa?
-Jag gick på Open House för att lyssna på vad alla program skulle handla om, läste en del om programmen online, samt tog råd av kompisar jag visste läste master. I slutändan, utgick jag från detta samt vad jag tyckte var mest intressant under kandidaten, vilket i mitt fall var marketing. Med en kombination av marketing, consumer behaviour och sustainability, lockade MSc MAC mig bäst. Jag tror det är bra att höra lite om varje program innan man tar ett beslut, men samtidigt fundera över vad man själv är intresserad av och utgå från det.

Anna Kähler student MSc Marketing and Consumption

Varför passar MSc MAC dig så bra?
-Programmet har passat mig bra för att det har varit ett djupdyk i marknadsföring och consumer behaviour. Jag har fått en bättre förståelse för psykologin bakom marknadsföring, hur det hänger ihop med hållbarhet och hur man som marknadsförare kan ha en viktig roll i att förändra beteenden till det bättre i framtiden, och mycket mer. Har lärt mig alltifrån strategier inom sustainable marketing management, service design, till att fått konkreta tools inom digital marketing.

På vilket sätt skiljer sig studier på masternivå jämför med kandidatnivå?
-Alla lärare är väldigt kunniga inom sitt område, forskar inom det, vilket avspeglar sig på lektionerna då de märks att de brinner för sina ämnen. Då man ofta är färre i klasserna på mastern, tycker jag mastern känns mer personlig än kandidaten, då lärarna har tid och kan ge bättre guidning till var och en. Den mesta litteratur inom kurserna är vetenskapliga artiklar då mycket är baserat på forskning, vilket jag skulle säga kräver ett större eget ansvar än kandidaten. Istället för att läsa en bok, inom ett tydligt område, förväntas man att läsa ett flertal artiklar på kort tid, kunna analysera dessa, kritisera och koppla samman. Här tror jag det är viktigt att man inte underskattar alla artiklar man får, utan gör en bra plan så man hänger med vecka för vecka på lektionerna. De kräver lite tid att komma in i artikel-läsandet, men det underlättar om man är strukturerad.

Vilka fördelar ser du med att ha fortsatt läsa din master på Handelshögskolan?
-Att man utvecklas som person samt proffesionellt, då mastern är en annan nivå av eget ansvar och studietakt. Jag har blivit mer analytisk och utvecklat mitt skrivande. Jag känner mig också trygg inför att söka jobb med att man inriktat sig inom ett specifikt område, och har lite extra kunskap inom det jämfört med andra. Dessutom är de flera arbetsgivare som jag nu ser kräver en master. Där känns de givetvis betryggande att man har det, så att inget kan hindra en från att nå sina drömmar.

Vad vill du göra efter examen?
-Jag vill helst jobba med digital marknadsföring och brand building, och att genom kommunikation kunna förändra folks liv till de bättre genom träning och hälsa.