Ämnesfördjupning i fysioterapi: Profession och komplexitet

FYS024
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-10465
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Kursen tar utgångspunkt i studentens kliniska erfarenheter som fysioterapeut och knyter an till teoretiska perspektiv och resonemang för att fördjupa förståelsen för ämnet och professionen. Den kollegiala reflektionen med andra kursdeltagare är central genom hela kursen. Kursen ger möjlighet till egen professionell utveckling och innebär en förberedande teoretisk grund inför fortsatta studier på avancerad nivå.

Kursen tar upp:
• Fysioterapi som komplex kunskap och företeelse
• Fysioterapeutens professionella verktygslåda
• Kliniskt resonerande och teoretiska perspektiv i fysioterapi
• Vetenskapsteoretiska utgångspunkter för fysioterapi

Kursen är obligatorisk i såväl magister som masterexamen i fysioterapi vid Göteborgs universitet och utgör förkunskapskrav för Självständigt arbete för magister/masterexamen i fysioterapi,15/30 hp.

Utöver den schemalagda undervisningen innebär kursen arbete med studie- och examinationsuppgifter. Kursen går på halvfart under veckorna 35-43 och motsvarar 200 studentarbetstimmar.

Planerade kursdatum HT24:

- 9-10 september
- 2 dagar v 39 (datum kommer senare)
- 7 oktober
- 21 oktober

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs sjukgymnastexamen/fysioterapeutexamen om 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen är digital med en obligatorisk fysisk kursdag vid kursstart. Undervisningen innebär föreläsningar, reflekterande seminarier och individuella uppgifter. Kursen innehåller schemalagd undervisning förlagd på 6 kursdagar.