Sarajevo.
Gatubild från Sarajevo.
Foto: Adev

Adelisa jobbar för FN i Sarajevo

Adelisa Beculic har en kandidatexamen i statsvetenskap och en master i Europakunskap från Göteborgs universitet. I dag arbetar hon med HR-frågor för FN:s utvecklingsprogram (UNDP) i Sarajevo.

FAKTARUTAN

Namn: Adelisa Beculic

Ålder: 24 år

Kommer från: Orust, Västra Götaland.

Yrkestitel: Human Resources Associate.

Arbetsplats: United Nations Development Programme (UNDP), Bosnien och Hercegovina.

Utbildning: Kandidat i statsvetenskap och master i Europakunskap, båda vid Göteborgs universitet.

Därför ska man läsa Europakunskap: Europakunskap är tillräckligt brett men även tillräckligt smalt för att du ska få en uppfattning om vad du är bra på. Studenter uppmuntras fokusera på sina egna intresseområden och det gör att du tidigt kan forma en profil för din karriär. Om du inte vet vad du vill göra i framtiden så kommer Master’s Programme in European Studies guida dig till det.

Gör om fem år: Fortsätter jobba inom en internationell organisation eller testar på den privata sektorn, kanske inom anti-korruption.