Johan Sandén

41123 Göteborg
40530 Göteborg

Om Johan Sandén

Jag är postdoktor i Offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan på GU sedan 1 januari 2024.

Arbetar främst med forskningsprojektet Professionella yrkesutövare på 'fel' plats – sjukvårdsverksamhet i kriminalvårdsmiljö där jag studerar hur sjukvårdsprofessionella styrs i sitt arbete av den fysiska miljön.

Disputerade 2021 vid Södertörns högskola med en avhandling om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete: Närbyråkrater och digitaliseringar: Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer. Avhandlingen baseras på intervjumaterial från lärare.

Teoretiskt jobbar jag ofta inom perspektivet Street-level bureaucracy (närbyråkrati). Intressen inom Offentlig förvaltning är digitalisering, medialisering, reformer, professioner, skola, sjukvård, med flera.