Professionella yrkesutövare på 'fel' plats – sjukvårdsverksamhet i kriminalvårdsmiljö

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2025
Projektägare
Förvaltningshögskolan

Kort beskrivning

Projektet studerar på vilka sätt den fysiska miljön påverkar utförandet av sjukvårdsarbete på kriminalvårdsanstalter, och hur man planerar för sjukvårdsarbete när anstalter byggs om.

I projektet Materialiseringen av förändringar undersöks hur sjukvårdande professionernas dagliga arbete påverkas av den fysiska sjukhusmiljön. Detta besläktade projekt studerar sjukvårdsarbetet i kriminalvårdsmiljö, på anstalter. Forskning om styrning i organisationer har sällan undersökt denna materiella aspekt av organisationsförändringar trots att sjukvårdens arbetssätt kan påverkas genom att designa den fysiska miljön.

Genom att studera sjukvårdsarbete och dess fysiska miljö i kriminalvårdssammanhang kan den här studien generera kunskap genom att kontrastera och addera insikter i jämförelse med sjukhusmiljöer.

Studien genomför etnografiska studier vid olika anstalter, som representerar olika generationer av fysisk miljö; cellfängelser som ursprungligen byggdes under 1800-talet och nu renoveras för att återöppnas, anstalter byggda under 70/80-talen när behandling stod i centrum i Kriminalvården, samt nyare anstalter byggda under 00-talet med betoning av säkerhet. Dessutom genomförs dokumentstudier samt intervjuer med planerare och beslutsfattare för att undersöka framväxten av kriminalvårdsenheternas fysiska miljö.

Projektet ämnar besvara frågor om vilka idéer om förändring och styrning som låg bakom enheternas planering, hur man resonerat kring sjukvårdsarbete i planeringen av enheterna, samt vilka konsekvenser för de anställdas arbetssätt som dessa materiella förändringar har haft. Forskningen bidrar till diskussionen om att hitta effektiva och hållbara förändringsstrategier för att möta framtidens vårdsbehov, särskilt i en kapacitetsmässigt utmanande tid för Kriminalvården.