Logga

SOM-institutet har ny webb

Som en del av hela Göteborgs universitets omläggning till nytt webbsystem har nu SOM-institutet fått en ny webbsida.

Välkommen till SOM-institutets nya webbplats! Hela Göteborgs universitet har från och med september 2020 gått över till ett nytt webbsystem och alla webbsidor har gjorts om. Om du är van vid att besöka oss på webben kommer det till en början att se ganska annorlunda ut, men målsättningen är att webbplatsen nu ska vara mer stringent, bättre tillgänglighetsanpassad och göra det lättare att hitta relevant information.

Vad är nytt?

Hela webbsidan ser väldigt ny ut, men i praktiken är det mesta sig likt. Vi en ny webbadress: gu.se/som-institutet. Alla gamla adresser kommer under en tid framöver att peka om besökare till den nya sidan.

Vi tillgängliggör fortfarande alla resultat och analyser från SOM-undersökningarna, framförallt i form av rapporter, presentationer och forskarskrivna bokkapitel. Titta under fliken Resultat och publikationer för en översikt. Det kommer att ta ett tag innan vi fått över alla äldre publikationer till den nya webbplatsen. Hör av dig om du letar efter nåt särskilt som verkar saknas.

Medborgarpanelen har nu en tydligare plats på SOM-institutets webbsida. Den stora webbpanelen har varit en del av vår forskningsinfrastruktur sedan 2016 men först nu har de olika webbytorna slagits samman. Det är alltså på denna sida som du som forskare kan ansöka om att ställa frågor i Medborgarpanelen, men även du som privatperson kan anmäla dig till panelen och svara på samhällsfrågor frågor via e-post några gånger per år.

Specialpaneler, Pep-rapporten och andra forsknings- eller undersökningsprojekt som inte genomförs inom ramen för SOM-undersökningarna eller Medborgarpanelen har fått ett nytt utrymme under fliken Andra projekt.

Saknar du något, eller är det något som inte verkar fungera som det ska?

Många delar av webbplatsen är fortfarande under konstruktion. Under hösten 2020 hoppas vi kunna lägga till bland annat RSS-feeden SOM-i-media och nya formulär för anmälan till samverkan i respektive undersökning.

Hör gärna av dig med feedback eller tips på buggar eller missar till webbredaktör daniel.jansson@som.gu.se

Viktiga länkar