Kreditkort hålls i en h and framför en mobil och dator
Foto: iStock

Kriser och bristande ekonomisk kunskap faktorer bakom ungdomars skuldsättning

Konsumtionskrav, ungdomsarbetslöshet och en aggressiv kreditmarknad gör att fordringar på ungdomar ökar. Under tre år följer forskare från Göteborgs universitet och Lunds universitet ett antal unga vuxna som har problem med skulder.

– Vi hoppas få en tydligare bild av vad som orsakar att unga vuxna hamnar i överskuldsättning och identifiera vilka samhälleliga insatser som kan stödja skuldsatta att bryta en negativ trend, säger forskarna Tobias Davidsson och Erik Eriksson, som nyligen publicerade den första policy briefen inom ramen för forskningsprojektet ”Skuldtyngd”.

I nuläget har de påbörjat den första omgången intervjuer med unga vuxna. För att fånga det professionella perspektivet på fenomenet överskuldsättning har de också genomfört fokusgruppsintervjuer med kommunala budget- och skuldrådgivare, samt tjänstemän från Kronofogdemyndigheten. De första intervjuerna indikerar att bilden av varför överskuldsättning uppkommer behöver nyanseras.

– Ibland är det så enkelt som att bristande ekonomisk kunskap leder till dåliga beslut och överkonsumtion. Men många gånger är det snarare materiell knapphet, kriser eller sociala- eller psykiska svårigheter som drivit fram skuldsättningen.

Beroendeförhållande till föräldrar och partners påverkas

Hittills visar de tidiga intervjuerna också att skuldsättning kan skapa oönskade beroendeförhållanden i relation till föräldrar och partners, liksom en försvårad relation till bostads- och arbetsmarknaden.

– Det här kan bidra till att förklara varför skuldsättningsproblemen blir långvariga. Om den unge tappar hoppet om att lyckas etablera ett fungerande vuxenliv riskerar personen istället att blir kvar i en problematisk social och ekonomisk situation där lån och skuldsättning blir en del av vardagen, säger forskarna.

Projektet finansieras av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE) och har som ambition att studera överskuldsättning som ett multidimensionellt problem, där sociala, relationella och materiella förhållanden inkluderas.

För ytterligare information om projektet ”Skuldsatt”, kontakta:

Tobias Davidsson, doktor i socialt arbete, institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet, telefon: 031-786 16 82, E-post: tobias.davidsson@socwork.gu.se

Erik Eriksson, doktor i socialt arbete, Socialhögskolan, Lunds universitet, telefon: 046- 222 96 05, e-post: erik.eriksson@soch.lu.se

AV: JENNY MEYER

Om projektet

Under 2010-talet har överskuldsättning blivit ett allvarligt problem som ökat bland svenska hushåll. Stigande konsumtionskrav, ungdomsarbetslöshet och en aggressiv kreditmarknad gör unga vuxna till en särskilt sårbar grupp, och de ekonomiska fordringarna på ungdomar ökar. Coronapandemin har också haft starkt negativa konsekvenser på ungas ekonomi, med en ökad skuldsättning som följd.

Finansiär: FORTE

Tidsplan: 2021-2024