Några personer står på en scen, de är talare på en konferens
Reväst firande 40-årsjubileum med en konferens om näringslivsutveckling, regionpolitik, klimatomställning och västsvensk samverkan.
Foto: Gustav Haglund

Reväst - 40 år av regional samverkan

Vad är Västsveriges roll i omvärlden? Hur har det sett ut historiskt, vad tror vi om framtiden, och hur kan vi samverka för en mer hållbar samhällsutveckling? Det var temat när samarbetsplattformen Reväst firade 40-årsjubileum den 26 september 2023.

När Reväst bildades 1983 var det som en reaktion på att den regionala samverkan som tidigare funnits på initiativ av regeringen lades ner. Behovet av att samverka fanns kvar och de aktiva parterna beslöt sig för att fortsätta verksamheten och gemensamt stå för finansieringen.

Sedan dess har verksamheten pågått, i lite olika form, med studiebesök, konferenser och seminarier. Medlemmarna utgörs idag av västsvensk offentlig sektor och akademi och som en röd tråd genom de aktiviteter som arrangeras går kunskap och samverkan för en hållbar samhällsutveckling.

Jubileumskonferens

Detta var även temat för jubileumskonferensen där 10 inbjudna gäster – både forskare och praktiker – gav sin syn på näringslivsutveckling, regionpolitik, klimatomställning och västsvensk samverkan. Lars Nordström, professor emeritus, initiativtagare och grundare till Reväst, inledde konferensen med att ge Revästs historiska perspektiv. Därefter följde flera intressanta presentationer och paneldiskussioner

Martin Henning, professor i ekonomisk geografi på Handelshögskolan, gav en historisk återblick av utvecklingen av näringslivet och omställningsarbetet i regionen, samt pratade om vikten av en fortsatt ekonomiskt globaliserad värld och vikten av utbildning och fortbildning. Han pratade också om att resurser som t.ex. vatten och el nu återigen seglat upp som faktorer vid beslut om lokalisering, något vi trodde att vi lämnat bakom oss.

Anders Kärrberg, hållbarhetschef på Volvo Car Group, berättade om Volvo Cars tillväxt, förändringen av kompetens i regionen och betydelsen av att vara en attraktiv region för att kunna rekrytera rätt kompetens. Han konstaterade att Göteborg behöver både ett rikt kulturliv och bra internationella skolor för att attrahera kompetens.

Pam Fredman, tf. föreståndare för Göteborgs centrum för hållbar utveckling (GMV), Göteborgs universitet, lyfte vikten av en gemensam röst från Västsverige i den nationella och internationella dialogen. Hon lyfte också frågan om hur vi bättre kan tillvarata den kunskap och kompetens som finns, och våga tänka nytt när vi rekryterar.

Övriga medverkande i jubileumskonferensen var:

• Ylva Norén Bretzer, docent, Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
  • Elisabeth Jansson, lektor, biträdande prefekt och avdelningschef, Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst
  • Sverker Jagers, professor, statsvetenskap, Göteborgs universitet, vice ordförande Västra Götalandsregionens forskningsråd
  • Anders Stenström, chef, forskning och innovation, Högskolan Borås
  • Karin Althoff, chef, Samhällsanalys, Västra Götalandsregionen, ordförande i Reväst styrgrupp
  • Lars Nordström, professor emeritus, kulturgeografi, initiativtagare till Reväst och tidigare ordförande i Revästs styrgrupp
  • Anders Glemfelt, näringslivschef, Borås Stad
  • Moderator: Ann Ighe, forskare, ekonomisk historia, Göteborgs universitet

Runt 200 personer deltog i konferensen, och programmet var uppskattat: “En mycket givande eftermiddag med en fantastisk bredd av talare.”

Om Reväst

Reväst är ett samarbetsorgan och en plattform för kunskapsutbyte mellan offentlig sektor, näringsliv och akademi kring Västsveriges regionala utveckling. Genom seminarier, konferenser och samtal med fokus på hållbar samhällsutveckling stärks banden mellan de olika aktörerna och kunskapen om Västsveriges utveckling.

Varje år arrangeras ett 10-tal välbesökta seminarier, som även streamas.

Medlemmar:

• Västra Götalandsregionen