Länkstig

Om skönhet, genus, estetisk kirurgi och lycka i ny rapport

Publicerad

"Estetisk kirurgi har blivit en del av en konsumtionskultur och ett förhållande till kroppen som förmedlas som att det handlar om att ta kontroll över livet genom att ta kontroll över kroppen.

Reklambudskapet är att yttre skönhet ger inre lycka. Att förbättra kroppen kommer att göra dig så gott att du inte bara blir yngre och vackrare utan också mer framgångsrik i livet i stort. Trots att estetisk kriurgi är ett våldsamt och smärtsamt ingrepp i kroppen framställs det som något njutningsfullt. Detta är ett sätt att annonsera som särskilt vänder sig till kvinnor."

Magdalena Petersson McIntyre, forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap,  har skrivit avsnittet "Skönhet, genus, estetisk kirurgi och lycka" i rapporten Vacker och lycklig. Om identitet, konsumtion och risk som givits ut av Konsumentverket.

Rapporten finns att ladda ner i fulltext på Konsumentverkets webbplats