Nytt samarbete om blå tillväxt med Sydafrika

rt at the entrance at Nelson Mandela Metropolitan University, Port ElizabethGöteborgs universitet etablerar samarbete kring marina frågor och blå ekonomi med Nelson Mandela Metropolitan University i Sydafrika.

Göteborgs universitet har sedan en tid tillbaka ett samarbetsavtal med Nelson Mandela Metropolitan University (NMMU) i Port Elizabeth, Sydafrika. NMMU vill nu stärka sin verksamhet kring det maritima området och har bjudit in ett antal samarbetspartners runt om i världen i augusti och där en av dagarna kommer att ägnas åt att diskutera Blue economy. Sydafrika jobbar på att stärka sin globala position inom maritima sektorn och där ligger NMMU i framkant i och med det nyligen instiftade South African International Maritime Institute (SAIMI). Institutet kommer att koordinera maritim utbildning och forskning.

Susanne Lindegarth– Jag ser fram emot en lärorik och inspirerande vecka i Port Elisabeth för att diskutera marina och maritima frågor med kollegor från flera framstående universitet runtom i världen”, säger Susanne Lindegarth som är maritim projektsamordnare inom Centrum för Hav och samhälle vid Göteborgs universitet.

– Vi på Göteborgs universitet är sedan länge starka på marin forskning och utbildning och vi har våra unika fältstationer på Tjärnö och Kristineberg som vi ska marknadsföra i detta sammanhang. Genom att knyta tätare band med NMMU kan vi locka sydafrikanska studenter och forskare till oss, men vi kommer också att kunna erbjuda våra egna forskare och studenter att vistas på NMMU, säger Susanne Lindegarth.

Göteborgs universitet har under 2015 stärkt den marina verksamheten bland annat genom inrättandet av Institutionen för marina vetenskaper samt det tvärvetenskapliga Centrum för Hav och Samhälle. Institutionen för marina vetenskaper har ett Erasmus+ projekt tillsammans med NMMU som ska underlätta för mobilitet mellan universiteten.

För mer information kontakta
Susanne Lindegarth